Erre az évre öt űrrepülést tervez az amerikai űrkutatási hivatal (NASA), de előrehaladott állapotban van egy soron kívüli, a Hubble-űrteleszkóp szervizjáratának tervezése is. Erre már megkapta a hivatal a külön engedélyt, mert mint lapunk megírta: a megmaradt űrrepülőgépeket már csak a Nemzetközi Űrállomás (ISS) továbbépítéséhez lehet használni, önálló repülésekről szó sem lehet. Múlt hónap végén bejelentették, hogy a március 16-ra tervezett Atlantis indítását egy nappal előre hozták. Február 8-án megtörtént a VAB-csarnokban a fő egységek összeszerelése, és az előzetes ellenőrzések, vizsgálatok után az űrsikló már kigurult a starthelyre. A 3,4 mérföldes (5 kilométer) távolságot hat óra alatt tette meg. A starthelyen megkezdődtek a szokásos vizsgálatok, és ott helyezik el az űrbe feljuttatandó rakományt is. Az Atlantis a 39/A jelzésű indítóhelyről emelkedik majd el, az utóbbi négy évet tekintve először. A technikai előkészületekkel párhuzamosan az űrhajósok is edzenek, olyan praktikus gyakorlatokkal, mint például a vészhelyzeti űrjárműelhagyás, a főhajtóművek vészleállítása a végső visszaszámlálási gyakorlaton (TCDT).
Az öttagú személyzetet a kétszeres űrrepülő Frederick Sturckow vezeti, míg az STS-117 Atlantis pilótája az újonc Lee Archambault lesz. Hozzá hasonlóan nem repült még a személyzetből Steven Swanson és John Olivas, míg James Reilly és Patrick Forrester másodszorra térhet vissza a Nemzetközi Űrállomásra.
Az asztronauták fő feladata újabb napelem-tartószerkezetek és -táblák felszerelése lesz. Tevékenységük annyira fontos, hogy a Szojuz TMA-10 startját, amelyet eredetileg március 9-re terveztek egy hónappal elhalasztották, hogy az Atlantis űrhajósainak még esetleges halasztások után is elegendő idejük maradjon a munkák sikeres elvégzéséhez.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség