Margita tizenkét éves, és legtöbbször egy faluban él, máskor meg a nagy Budapesten, ha az apukája elviszi magához hét végén a hetedik kerület egyik kellemesebb részébe. Akkor Margita biciklizik, görkorcsolyázik, hintázik is a barátaival. Leginkább a nagy tömbházak között maradnak, mert a Baross tér már veszélyes három tizenkét éves copfosnak. Apa is tekert hajdanán Szegeden, igaz, az nem olyan nagyváros, mint Budapest, kerékpárutakkal azonban sem itt, sem ott nem kényeztetik el a lakosságot. Pedig apa arra a pártra szavazott tavaly tavasszal, amelyik bicikliutakat is ígért, és amelyik most abba a pozícióba került, hogy be is tarthatná ígéretét. A tisztesség, becsület, korrektség fogalmak jelentését apa kiskorában tanulta meg az apjától, az meg az övétől, akkoriban hittek az emberek ilyesmiben. Ma már minden másképp van, a kerékpárutak sem lettek az ígéretek útjai.
Tavaly áprilisban a Föld napján harminckétezer ember tekert át Budapesten – köztük Sólyom László környezetvédő köztársasági elnök –, a legutóbbi hétvégen kevesebben, de voltak azért pár ezren. Jelezték, ők is élni akarnak, akárcsak Margita. Meg levegőt szívni. Amely Pesten annyira rossz többek között az öreg dízelautókból áramló füst miatt, hogy évente ezerhétszáz ember halálát okozza. Sőt. Állítólag a pestiek élettartama átlag három évvel rövidül emiatt, ami egyeseknél akár húsz évet is jelenthet. Megdöbbentő, de az autók utasterében a légszennyezettség sokszor háromszor-négyszer magasabb, mint a járdán. De hát autóban ülni jó, autót adni-venni nagy biznisz, fenntartani már kevésbé, a parkolásról nem is beszélve.
Így hát apa, bár két autója van, néha kerékpárra pattan. Igaz, olyankor meg félteni kell a drága biciklit, mert kerékpárt lopni is nagy biznisz. Most csak az motoszkál a fejében, hogy miért nem szerepel az Új Magyarország terv közlekedési operatív programjában a kerékpár-infrastruktúra fejlesztése, holott az illetékes tárca kétezermilliárdot áldoz útépítésre. A most utcára vonult civil szervezetek, úgymint a Greenpeace, a Critical Mass, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Kerékpáros Klub, a Zöld Fiatalok, a Városi Biciklizés Barátai Egyesület és a szimpatizánsok azt is követelték, hogy szállítsák lejjebb a füstködriadó-rendeletben meghatározott küszöböt a tájékoztatási kötelezettséget illetően. A túl magas értékekről rádión keresztül tájékoztassák a lakosságot, ezenkívül a hatóságok külön kövessék nyomon a kén-dioxid és a szálló por értékeit. Az utóbbi túllépése is vonjon maga után füstködriadót. A demonstrációra meghívták Budapest főpolgármester-helyettesét, aki a környezetvédelmi ügyekért is felelős. Az úriember jött is, és elmondta, hogy a tüntetésnek csak a „szellemiségéhez” csatlakozott.
Köztudomású különben, hogy a főpolgármester-helyettes a tisztább levegő híve, hiszen asztmatikus betegségben szenved. Igaz, „megoldásként” a XII. kerületbe költözött a VIII.-ból, ahol azelőtt lakott. Erre annyit mondott apa holland sógora, hogy Európa nyugati felében csak azt vehetik be a pártok a programjukba választáskor, amire biztosan lesz fedezet. Arrafelé nem elég csupán szép szavakat ismételgetni, az embereknek ugyanis különös adottságuk van ahhoz, hogy megérezzék a hiteltelenséget.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség