Megtört a MÁV első világháború óta fennálló monopóliuma: újabb szolgáltatók jelentek meg a vasúti személyszállításban. A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) ugyanis kiadta az Északerdő Erdőgazdasági Zrt.-nek és a Mecseki Erdészeti Zrt.-nek a térségi vasúti személyszállításra vonatkozó engedélyeket, míg nyolc másik eljárás folyamatban van – jelentette be tegnap Antal Dániel, a hivatal elnöke. Elmondta: a két engedély kiadásának elvi jelentősége van, mert ezzel megkezdődött a személyszállításban is az átállás a többszereplős piaci modellre. A két társaság jogosult arra, hogy az állam vagy az érintett önkormányzat közszolgáltatási szerződést kössön velük. A két társaság évente mintegy 300 ezer utast szállít, piaci részesedésük mindössze két ezrelék, de ennél sokkal fontosabb, hogy tevékenységükkel tükröt állítanak az állami vasúti cégnek. Kiderülhet ugyanis, hogy gazdaságosak is lehetnek a MÁV által veszteségesnek minősített mellékvonalak, ha térségi vasútként, újfajta üzleti modellben működtetik ezeket – érvelt a MVH vezetője.
A most engedélyt kapott társaságok keskeny nyomtávú pályán szállítják az utasokat. A mecseki kisvasút csak nyáron működik, 7,4 kilométer hosszan turistákat szállít. Az Északerdő két vonalon indít járatokat. Pálházán 9,2 kilométer hosszan időszakosan, míg Lillafüredről Miskolcra egész évben viszik az utasokat.
Akciófilmbe illő jelenetek játszódtak le Budapesten