Sorok állnak a gázszolgáltatók előtt

Túlszámlázás – erről szólnak a sajtóhírek a gázszolgáltatókkal kapcsolatban, pedig a kifejezés nem egészen találó. A részszámlázási rendszer sajátosságai miatt hol többet, hol kevesebbet fizetünk annál, mint amennyit ténylegesen fogyasztunk, ám ezek az eltérések általában elég kicsik ahhoz, hogy ne tűnjenek fel. A különbség most a szélsőségesen meleg tél miatt nőtt óriásira.

Bálint József
2007. 02. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú sorok kígyóznak Szegeden az Égáz-Dégáz Zrt. ügyfélszolgálati irodája előtt, ahol gyakran lincshangulat uralkodik. Az emberek dühösek, mert szerintük a gázszolgáltató túlszámlázott. Hiába volt idén enyhébb a tél, a francia tulajdonban lévő cég a tavalyi nagyobb fogyasztás alapján küldte ki a becsült részszámlákat. Az egyik férfi elmondta: negyedik napja tesz kísérletet arra, hogy bejusson az irodába. Már tavaly decemberre emelt áron számláztak neki. Egy nyugdíjas szinte alig használ gázt, mert ezen a télen áttért a vegyes tüzelésre. Ettől eltekintve 22 ezer forintos számlát küldtek neki. Senki nem tudja megmondani, mikor fogják visszatéríteni a kiszámlázott összeget. Akik már bent jártak az irodában, elmondták, hogy csak három ügyintéző foglalkozik az ügyfelekkel.
Iváncsics Sándor, az Égáz-Dégáz Zrt. ügyfélszolgálati irodájának vezetője lapunknak azt mondta, a gázszolgáltató a fogyasztókkal kötött szerződésnek megfelelően számlázott. A problémát az úgynevezett részszámlázási rendszer okozza. Ennek lényege, hogy az óraállást csak ritkán – gyakorlatilag évente egyszer – ellenőrzik, a számlák pedig az átlagos fogyasztási értékek alapján érkeznek: a részszámlások januári számlája annyi, amennyi az első hónapban általában lenni szokott. Az éves becsült fogyasztást egy húsz évre visszamenő adatsor alapján osztják szét havi adatokra, s amikor a fogyasztók szerződést kötöttek a részszámlázási rendszerbe áttérésről, egyben elfogadták e számokat is. Például azt, hogy januárban mondjuk háromszázötven köbméternyi földgázt fognak kifizetni. Mivel az előre meghatározott havi értékek száz százalékban sosem fedik a tényleges fogyasztást, ezzel a rendszerrel hol a szolgáltató, hol a fogyasztó jár időlegesen – az elszámolószámla megérkeztéig – rosszul. A szolgáltató jellemzően akkor, ha szokatlanul hideg az idő, hiszen akkor a fűtéshez több gáz fogy, mint amenynyit a szerződése alapján kiszámlázhat, a fogyasztó meg akkor, ha – mint most is – meleg van.
A sorban állókat ez persze nem vigasztalja, s azt szeretnék tudni, mit érhetnek el a szolgáltatónál. Iváncsics Sándor közölte: a normál üzletszabályzat szerint csak az elszámolószámlán írhatják le a mostani túlfizetéseket, azonnali visszautalásra nincs mód. Azt viszont megtehetik, hogy számlázási módot váltanak. A fogyasztók kérhetnek havi leolvasást, módosíthatják úgy a szerződésüket, hogy minden hónapban fix összeget fizessenek, illetve azt is megtehetik, hogy maradnak a részszámlás rendszerben, de módosított éves, illetve havi adatokkal. Nemcsak az Égáz–Dégáz területén, hanem a Tigáz fogyasztóinál is a számlázás borzolta fel a kedélyeket. A két probléma azonban nem ugyanaz. Információink szerint a Tigáznál technikai hiba miatt mentek ki magasabb összegű számlák mintegy negyvenezer fogyasztónak. Ezeket sztornózták, és újakat küldtek helyettük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.