Szárnyvonalak: vasárnaptól végük

Már csak pár napig közlekedhetnek a tizennégy, megszüntetésre ítélt vasúti szárnyvonalon a vonatok. Vasárnaptól a MÁV leállítja rajtuk a közlekedést. Van, ahol még nem nyugodtak bele ebbe: borsodi önkormányzatok juttattak el tiltakozó levelet az érintett hivataloknak. Érdemi egyeztetés a megszüntetésről ugyanis a helyiek szerint nem történt.

Putsay Gábor
2007. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tiltakoznak az érdekelt önkormányzatok vezetői és a lakosság a Kál-Kápolna–Kisterenye közötti vasútvonal forgalmának szüneteltetése ellen. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és a MÁV Zrt. – a másik 13 vasúti mellékvonalhoz hasonlóan – március 4-től szüneteltetné itt a vasúti személyforgalmat, az érintett térségekben a jövő héttől már a Volán-társaságok biztosítanák a közlekedést. A forgalomkorlátozás az első lépés lenne a vonal teljes megszüntetése érdekében, ezért a tiltakozó levelet – amit a térség valamennyi polgármestere, jegyzője, valamint a vonalon áruforgalmat bonyolító Egererdő Zrt. és Parádfürdői Állami Kórház vezetése is aláírt – nemcsak az illetékes tárcáknak és a MÁV-nak, hanem az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatalába és a Köztársasági Elnöki Hivatalba is elküldték az illetékesek – értesült lapunk. Utóbbi két hivatal már jelezte az önkormányzatoknak, hogy megérkezett hozzájuk a küldemény. Mint arról korábban beszámoltunk, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tavaly július 7-én jelentette be mindenféle előzetes egyeztetés nélkül, hogy a MÁV mellékvonal-hálózatán 28 vasúti szakaszon szüneteltetik a személyforgalmat. Idén januárban 14 szárnyvonal sorsáról meg is hozták a döntést. A minisztérium – a MÁV adataira hivatkozva – egyrészt gazdasági megfontolásokkal indokolta a vonalbezárásokat, másrészt azt közölték, hogy a párhuzamos, azaz a Volán- és a vasúttársaság járatainak egyidejű közlekedését szüntetnék meg a 28 vonalon.
A Kál-Kápolna és Kisterenye közötti vonal mentén levő települések polgármesterei szerint esetükben nincs szó párhuzamos közlekedésről, a két település között ugyanis nincs autóbusz-járat. A helyiek úgy tartják, a menetrend és a csatlakozások jobb megszervezésével a vasút is versenyképes szolgáltatást nyújtana. A vonatok közlekedési rendjének hiányosságai miatt is kevés az utas, a helyiek szerint így hivatkozhat arra a MÁV és a forgalomszüneteltetésről döntő GKM vezetése, hogy kihasználatlanok a járatok. A térségi vezetők egy alternatív menetrendet is elküldtek a szaktárcához és a MÁV-hoz, ám válasz ez idáig nem érkezett.
A települések vezetői szerint elgondolkodtató, hogy miközben a szaktárcánál a gazdasági okokat firtatják, a hatékonyabb vasúti forgalomszervezésről érdemi egyeztetés nem történt. Tavaly novemberben Miskolcon találkozott a szaktárca vezetése a térségi önkormányzatokkal, ám a hivatalos tájékoztatáson kívül érdemi előrelépés nem történt. Decemberben Recsken volt rendezvény a forgalom szüneteltetése ellen tiltakozó lakosság, a polgármesterek és civil egyesületek szervezésében, ám a GKM nem módosította álláspontját a vonal személyforgalmának szüneteltetéséről.
A meglévő infrastruktúra megszüntetése nem más, mint az elért gazdasági, jóléti színvonal indokolatlan felszámolása, ráadásul a vasúti forgalom létrehozásához a jelenlegi államhatalomnak semmilyen szerepvállalása nem fűződik – áll a tiltakozó levélben. A személyszállítás szüneteltetése kedvezőtlenül befolyásolja a vonal áruszállító forgalmát, ezáltal a térség munkahelyteremtő képességét is veszélyezteti. Recsk és Kisterenye között az áruszállítás, ezzel együtt a pályafenntartás is megszűnne, a pálya idővel használhatatlanná válik, a síneket elhordják. A helyiek szerint csak idő kérdése, hogy a Recsk– Kál-Kápolna-szakaszon is csökken a szolgáltatási színvonal, és az árufuvarozók kénytelenek lesznek használni az amúgy is gyenge minőségű közutat. A pályafenntartás megszűnésével a tehervonatok csak úgy tudnak közlekedni, hogy minden útátjáró előtt és után megállnak, a kísérő csukja és nyitja a sorompót, állítja a váltókat. Ilyen körülményeket pedig a fuvarozók vélhetően nem vállalnak.
A Mezőcsát–Hejőkeresztúr vasútvonal forgalmának szüneteltetésével kapcsolatban Szabó Csaba, a Fidesz térségi választókerületének elnöke küldött tiltakozó levelet a GKM-be. A tárca sajtóosztályának illetékese érdeklődésünkre közölte: a beérkezett levelekkel, észrevételekkel a tárca érdemben foglalkozik, azokra válaszol.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.