Tiltakoznak az érdekelt önkormányzatok vezetői és a lakosság a Kál-Kápolna–Kisterenye közötti vasútvonal forgalmának szüneteltetése ellen. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és a MÁV Zrt. – a másik 13 vasúti mellékvonalhoz hasonlóan – március 4-től szüneteltetné itt a vasúti személyforgalmat, az érintett térségekben a jövő héttől már a Volán-társaságok biztosítanák a közlekedést. A forgalomkorlátozás az első lépés lenne a vonal teljes megszüntetése érdekében, ezért a tiltakozó levelet – amit a térség valamennyi polgármestere, jegyzője, valamint a vonalon áruforgalmat bonyolító Egererdő Zrt. és Parádfürdői Állami Kórház vezetése is aláírt – nemcsak az illetékes tárcáknak és a MÁV-nak, hanem az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatalába és a Köztársasági Elnöki Hivatalba is elküldték az illetékesek – értesült lapunk. Utóbbi két hivatal már jelezte az önkormányzatoknak, hogy megérkezett hozzájuk a küldemény. Mint arról korábban beszámoltunk, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tavaly július 7-én jelentette be mindenféle előzetes egyeztetés nélkül, hogy a MÁV mellékvonal-hálózatán 28 vasúti szakaszon szüneteltetik a személyforgalmat. Idén januárban 14 szárnyvonal sorsáról meg is hozták a döntést. A minisztérium – a MÁV adataira hivatkozva – egyrészt gazdasági megfontolásokkal indokolta a vonalbezárásokat, másrészt azt közölték, hogy a párhuzamos, azaz a Volán- és a vasúttársaság járatainak egyidejű közlekedését szüntetnék meg a 28 vonalon.
A Kál-Kápolna és Kisterenye közötti vonal mentén levő települések polgármesterei szerint esetükben nincs szó párhuzamos közlekedésről, a két település között ugyanis nincs autóbusz-járat. A helyiek úgy tartják, a menetrend és a csatlakozások jobb megszervezésével a vasút is versenyképes szolgáltatást nyújtana. A vonatok közlekedési rendjének hiányosságai miatt is kevés az utas, a helyiek szerint így hivatkozhat arra a MÁV és a forgalomszüneteltetésről döntő GKM vezetése, hogy kihasználatlanok a járatok. A térségi vezetők egy alternatív menetrendet is elküldtek a szaktárcához és a MÁV-hoz, ám válasz ez idáig nem érkezett.
A települések vezetői szerint elgondolkodtató, hogy miközben a szaktárcánál a gazdasági okokat firtatják, a hatékonyabb vasúti forgalomszervezésről érdemi egyeztetés nem történt. Tavaly novemberben Miskolcon találkozott a szaktárca vezetése a térségi önkormányzatokkal, ám a hivatalos tájékoztatáson kívül érdemi előrelépés nem történt. Decemberben Recsken volt rendezvény a forgalom szüneteltetése ellen tiltakozó lakosság, a polgármesterek és civil egyesületek szervezésében, ám a GKM nem módosította álláspontját a vonal személyforgalmának szüneteltetéséről.
A meglévő infrastruktúra megszüntetése nem más, mint az elért gazdasági, jóléti színvonal indokolatlan felszámolása, ráadásul a vasúti forgalom létrehozásához a jelenlegi államhatalomnak semmilyen szerepvállalása nem fűződik – áll a tiltakozó levélben. A személyszállítás szüneteltetése kedvezőtlenül befolyásolja a vonal áruszállító forgalmát, ezáltal a térség munkahelyteremtő képességét is veszélyezteti. Recsk és Kisterenye között az áruszállítás, ezzel együtt a pályafenntartás is megszűnne, a pálya idővel használhatatlanná válik, a síneket elhordják. A helyiek szerint csak idő kérdése, hogy a Recsk– Kál-Kápolna-szakaszon is csökken a szolgáltatási színvonal, és az árufuvarozók kénytelenek lesznek használni az amúgy is gyenge minőségű közutat. A pályafenntartás megszűnésével a tehervonatok csak úgy tudnak közlekedni, hogy minden útátjáró előtt és után megállnak, a kísérő csukja és nyitja a sorompót, állítja a váltókat. Ilyen körülményeket pedig a fuvarozók vélhetően nem vállalnak.
A Mezőcsát–Hejőkeresztúr vasútvonal forgalmának szüneteltetésével kapcsolatban Szabó Csaba, a Fidesz térségi választókerületének elnöke küldött tiltakozó levelet a GKM-be. A tárca sajtóosztályának illetékese érdeklődésünkre közölte: a beérkezett levelekkel, észrevételekkel a tárca érdemben foglalkozik, azokra válaszol.
Az ausztrál kormány számtalan figyelmeztető jelzést kapott















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!