Mire számít az idén a mobilpiacon?
– Ebben az évben is az előfizetői szám további növekedését várjuk. Még akkor is, ha 2006-ban már 93 százalékos volt Magyarországon a mobilellátottság, ami azt jelenti, hogy majdnem mindenkinek van már ilyen telefonja. A közép-európai tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy a lakossághoz viszonyított előfizetői lefedettség akár a 125 százalékot is elérheti. Az ügyfelek véleményem szerint egyre nagyobb mértékben használják ki a széles sávú hálózat adta lehetőségeket, és a mobil-internethasználat területén is fejlődésre számítok. A versenypiacon az árak is tovább csökkenhetnek.
– Az idén mely területeken várhatók a legnagyobb beruházások? Lesznek-e újabb, mobiltelefonon elérhető szolgáltatások?
– Fontos esemény lesz az új, törökbálinti székházunk építésének megkezdése, ám a legjelentősebb beruházásainkra az idén is a harmadik generációs, 3G-s technológián alapuló hálózatfejlesztés területén kerül sor. A Pannon stratégiájának középpontjában a nagy sebességű adatátviteli lehetőségek bővítése szerepel. Keressük a lehetőségét annak is, hogy kiterjesszük az autópályamatrica-vásárláshoz hasonló mobiltelefonos fizetési szolgáltatások körét.
– Ezek szerint a mobilkészülék a jelenleginél is nagyobb szerepet tölthet be a mindennapi használatban?
– Néhány év múlva bármilyen vásárlásnál lehet majd a mobiltelefont használni. A készülék teljesen helyettesítheti a bankkártyát.
– Milyen ütemben halad a 3G-s mobilhálózat kiépítése?
– Folyamatosan fejlesztjük a hálózatot, a lakosságra vetítve harmincöt-negyven százalékos jelenleg a kiépítési arány, míg az ugyancsak széles sávú EDGE lefedettsége immáron százszázalékos.
– A 3G-n belül milyen szolgáltatásra összpontosítanak? Mi a fő irány? Az egyik versenytársuk gőzerővel fejleszti a nagyon gyors adatátvitelre alkalmas hálózatot.
– Mi úgy gondoljuk, hogy hasznosabb, ha először az EDGE-hálózatot fejlesztjük, vagyis a mobilinternet használatát minden ügyfelünk számára elérhetővé tesszük. A HSDPA-hálózat ennél valóban gyorsabb adatátvitelt tesz lehetővé, ám egyelőre nem terjedt el széles körben, mivel kevés a technológiai lehetőségek kihasználására alkalmas készülék. Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy a HSDPA jó irány a 3G-n belül. A nagy kérdés, hogy milyen szolgáltatások állnak majd az ügyfelek rendelkezésére, ma ez inkább a nagyobb sebességről szól.
– Az alapvető beszéd- és hangátvitel mennyiben mehet át a tartalomszolgáltatás irányába a mobilszolgáltatóknál?
– Ötéves távlatot figyelembe véve véleményem szerint a legfontosabb szolgáltatás a mobilkészülékek esetében a beszéd-, illetve hangátvitel lesz. Ez az üzletág a Pannonnál a különböző technológiákon keresztül tovább fejlődik. Nehéz most elképzelni, hogy milyen újdonságok lesznek, viszont a hátterünk megvan ahhoz, hogy bármely területen megvessük a lábunkat. A Pannon különböző partnerekkel működik majd együtt, a mobilhálózat kiváló csatornát jelent majd e szolgáltatások biztosításához.
– Véleménye szerint a hazai piacon mennyiben erősek a Pannon pozíciói?
– Nekünk e tekintetben az a legfontosabb, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a piaci részesedés nagysága és a pénzügyi stabilitás között. Piaci részesedésünket tavaly egy árnyalatnyit sikerült javítanunk, miközben üzleti eredményeink kiegyensúlyozottak maradtak. A hazai szolgáltatók közül a Panonnál a legmagasabb az értékesebbnek számító számlás előfizetők aránya: 38 százalék. A három szolgáltató különböző filozófia mentén dolgozik ezen a nagyon érett és fejlett piacon. Egyik cég sem mondhatja el magáról, hogy nyugodtan hátradőlhet.
– Az ügyfelek szolgáltatóváltása, vagyis a Pannon esetében a számhordozás milyen szintű volt tavaly?
– A 2005. évhez viszonyítva 10 százalékkal kevesebben vitték el számukat más szolgáltatóhoz, és kilenc százalékkal többen jöttek hozzánk.
– Az üzleti ügyfelek körében mekkora a részesedésük, mennyire határozza meg ez a jelenlét a Pannon működését?
– Némiképp különbözik ez a piac a lakosságitól, ugyanakkor a Pannon számára mindkét terület meghatározó. A Pannon részesedése ezen a területen körülbelül 40 százalékos. Az üzleti szegmensen belül azokra az ügyfelekre koncentrálunk, akiket a fejlett technológiai megoldások és szolgáltatások érdekelnek, nem pusztán a nagyobb árengedmény elérésére törekednek.
– A tavalyi évet a mobilpiacon a fejlesztések mellett leginkább az árverseny határozta meg. Említette, hogy fontos önöknek a pénzügyi stabilitás, ami az árak alakítása esetében a mozgásterüket is befolyásolja.
– Manapság a mobilpiacon is az ügyfelek már-már elveszettnek érezhetik magukat a legkülönfélébb árajánlatok rengetegében. A Pannon stratégiája, hogy minél áttekinthetőbb ajánlatokkal jelenjünk meg, amelyek esetében nem téveszti meg az ügyfelet semmilyen apró betűs rész. Elmondható, hogy az előző két évben az árak nagymértékben csökkentek, ez kihívásokkal teli helyzetet teremt a szolgáltatók számára, hiszen a működést is fenn kell tartani, és fejleszteni is szükséges. A fogyasztói árak közti különbséget ma még az is nagymértékben meghatározza, hogy a konkurens szolgáltatók egymásnak mennyit fizetnek a saját hálózatban kezdeményezett és a másikban végződtetett hívásokért. Ezeket az árkülönbségeket a hatóság fokozatosan egyenlíti ki, de a szolgáltatók közötti díjszabások esetében ma még jelentős a különbség.
– Szervezeti szinten terveznek-e változásokat?
– Az iparági változásokhoz illeszkedve folyamatosan optimalizáljuk a szervezetet. A hang- és a nem hangalapú szolgáltatások fejlődése másféle szakértelmet kíván, mint az elmúlt években, így ezen a területen is bővítésre, illetve változtatásokra van szükség.
– Üzleti szempontból milyen évet zártak tavaly?
– Igen kedvező volt a 2006. évünk, részletes eredményeinket február 15-én hozzuk nyilvánosságra.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség