Várat magára az új sztrádacég

Putsay Gábor
2007. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre még nem alakult át a Nemzeti Autópálya-építő (NA) Zrt. Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-vé, mivel ezt a változást a cégbíróság nem jegyezte be. Mint azt Béni Gyöngyitől, az NA szóvivőjétől megtudtuk, várhatóan e hónap végén történik meg a bejegyzés, addig is folyamatos a társaság feladatkörének bővítése. Mint arról korábban beszámoltunk, az NA-ból azért alakul meg a NIF, mivel a cég idén január elsejével az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóságtól (Úkig) az európai uniós finanszírozású közúti beruházásokat, a MÁV Zrt.-től pedig a szintén EU-támogatott vasúti fejlesztéseket vette át. A NIF 2007 és 2013 között a Közlekedésfejlesztési operatív programban (Közop) szereplő beruházásokra az EU-s forrásokkal együtt a tervek szerint 2200-2300 milliárd forintot fordít. Az NA az Úkigtól 63 folyamatban levő programot vett át, ezzel együtt a profilbővítés elsősorban az új vasúti igazgatóság megalakítására terjed ki. A vasúti részleg igazgatói feladatainak ellátására Benyó Balázs kapott megbízatást. Béni Gyöngyi tájékoztatása szerint legalább 70 emberrel bővül az NA létszáma.
Idén uniós forrásokból – a folyamatban levő és tervezett projektek költségeihez 50–85 százalékos mértékben járul hozzá az EU – mintegy 70 milliárd forintot költ vasútfejlesztésekre az NA-ból átalakuló NIF. Ebből a pénzből összességében 50 kilométer hosszú vasúti pálya és az ehhez tartozó villamos felső vezeték, illetve biztosítóberendezés épül át. A kiemelt vasúti programok között szerepel a Szajol–Tiszatenyő–Mezőtúr-vonal átépítése, Bagod és Zalaegerszeg között új vágány épül, Cegléd és Győr állomásokon pedig megújul a vágányhálózat. Az idei tervekben szerepel az Északi összekötő vasúti híd felújítási munkálatainak megindítása, és megkezdődik a vasúti infrastruktúra átépítése Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár, valamint Szolnok és Debrecen között. Utóbbi két fejlesztés megkezdését az EU-nak is jóvá kell hagynia. Ez évben átadják a szintén EU-s források felhasználásával átépülő vasútvonalat Cegléd és Szolnok között. A tervek szerint elkészülnek az érdi állomások utasperonjai, illetve az új közúti aluljáró, a Ferihegy I. terminál mellett pedig vasúti megállóhely létesül.
A 2009-ig tartó vasúti fejlesztésekre az EU kohéziós és ISPA-alapjaiból, illetve a Környezetvédelmi és infrastrukturális operatív programból (KIOP) elnyert forrásokat lehet felhasználni. Kohéziós és ISPA-források jutnak a Budapest–Hegyeshalom, a Boba–Zalalövő, a Budapest-Ferencváros–Vecsés–Szolnok–Mezőtúr–Gyoma, a Békéscsaba–Lökösháza közötti vasútvonalakra, az érdi fejlesztések pedig a KIOP-ból valósulnak meg. A Közopban szerepel még a Győr–Celldömölk, a Budapest-Kelenföld–Pusztaszabolcs és a Dombóvár–Kaposvár közötti vonal felújítása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.