Volán: eladás előtt leépül a vagyon

Komoly feszültséget okoz a Volán társaságoknál a bérhelyzeten kívül a vagyonleépítés, ami alapjaiban megrendíti a társaságok helyzetét, és kihat a dolgozók munkavégzésére is. A kormány eközben privatizálni akarja a közszolgáltatást ellátó autóbuszcégeket.

Putsay Gábor
2007. 02. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Belföldi távolsági járatainak üzemeltetését is külső cégekre bízná a Volánbusz Zrt. a nemzetközi járataihoz hasonlóan. Ugyan a Volán cégek közül az egykori zászlóshajónak számító Volánbusz esetében a kiszervezések és bizonyos vagyonelemek értékesítése egyáltalán nem új keletű, ez a lépés igencsak meglepte a társaság munkavállalóit. A nemzetközi és távolsági járatok üzemeltetése ugyanis a nyereséges üzletágak közé tartozik. A vállalatnál úgy tartják, hogy 2008-ra már csak a neve marad meg a Volánbusznak, a társaság vagyonának jelentős és értékes részét addigra eladják. Gazdasági nehézségekre hivatkozva a Volánbusznál a telephelyek, műszaki karbantartói bázisok „racionalizálása” és ezzel együtt az értékesítések már az előző években megkezdődtek. A társaság legújabb járműjavító bázisát októberben avatták fel a fóti East Gate Business Parkban. Az új telephelyet a Wallis Rt. építette 1,85 milliárd forintért, amit a Volánbusz évi 230 millió forintért húsz éven keresztül bérel vissza az ingatlanfejlesztőtől. Ez a telep a szentendrei, a gödöllői és a Szabolcs utcai műszaki bázisokat váltotta ki, utóbbit a Volánbusz már értékesítette. Értesüléseink szerint igen nagy felháborodást keltett a Volánbusznál, hogy a cég vezetése az Andor utcában levő telephelyet is értékesíteni akarja, ami magas színvonalú és rendkívül jó felszereltségű járműbázis. Itt látják el döntően a távolsági és a nemzetközi forgalomban részt vevő autóbuszok javítását és karbantartását. Az sem mellékes, hogy az Andor utcai bázis helyére – értesüléseink szerint – új bevásárlóközpont kerülne.
A Volánbusz egyre több autóbusztípust üzemeltet, mivel döntően csak használt járműveket tudnak vásárolni. A típusok alkatrészellátása akadozik, így gyakran előfordul, hogy egy-egy buszt napokra kivonnak a forgalomból. Információink szerint a tervek között szerepel 2008-ig értékes pályaudvarok hasznosítása is. Lapunk megkereste a Volánbusz Zrt.-t, ám lapzártáig nem kaptunk választ kérdéseinkre.
– Sajnos az utóbbi években elsősorban a vagyonhasznosítás került a társaságnál előtérbe, és ezek a folyamatok egyre inkább kedvezőtlenül befolyásolják a szolgáltatási színvonalat, a dolgozók munkakörülményeit – nyilatkozta lapunknak egy neve elhallgatását kérő munkavállaló. A 24 Volán társaság munkavállalóit képviselő szakszervezetek által január 29-re meghirdetett és időközben lefújt sztrájknak a közvetlen kiváltó oka a bérfeszültség volt, ám ezzel együtt a munkavállalók nem érzik magukat biztonságban, és egyes Volán cégeknél, így a Volánbusznál az eddigiekhez képest kevésbé becsülik a munkájukat. A főváros környéki elővárosi forgalomban tevékenykedő autóbusz-vezetőknek havi 220-230 órát kell teljesíteniük ahhoz, hogy a megélhetésük ne kerüljön veszélybe.
A dolgozók bérhelyzete központi szerepet tölt be a 24 Volán társaságnál azzal együtt, hogy a gazdasági nehézségeken elsősorban a fizetések alacsony szinten tartásával próbálnak felülkerekedni. Értesüléseink szerint az idei bértárgyalások előtt a tulajdonosi jogokat gyakorló ÁPV Zrt. azt a feltételt szabta a Volánok vezetőinek, hogy 2006-hoz hasonlóan ebben az üzleti évben sem mutathatnak ki a cégek veszteséget. Az ÁPV időközben anynyit engedett, hogy nem kötelező eredményes, illetve nullszaldós üzleti tervet készíteni, a tulajdonos egyben ahhoz is hozzájárult, hogy akár a vagyontárgyak további értékesítésével is csökkenteni lehet a hiányt. Ilyenformán viszont a Volán társaságok helyzete egyáltalán nem rendeződik. A vagyon további leépítése még inkább gyengíti a közszolgáltatási feladatokat ellátó Volánok pozícióit; ezzel összefüggésbe hozható, hogy a kormány tervei szerint értékesítenék a társaságokat. Ennek legnagyobb hangadója jelenleg Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, és az sem mellékes, hogy a tulajdonosi jogok az ÁPV-től a szaktárcához kerülnek.
A tárca tervei szerint a kéttucatnyi Volán céget regionális társaságokba vonnák össze. Szakmai álláspont szerint ezzel viszont megkönnyítik a privatizációt. Ezt a folyamatot egyelőre az is nehezíti, hogy a regionális társaságokkal – egy-egy ilyen társaságba három-négy Volán cég kerülne – új közszolgáltatási szerződést kellene kötnie a szaktárcának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.