Walter-gate után itt a Bóth-gate?

Újabb sokmilliárdos, a helyi Fidesz szerint a törvényesség határait súroló mélygarázs-beruházásra derült fény. A helyszín ezúttal nem Sopron, hanem Vác, ám a beruházás körülményei és a projekt összegszerűsége kísérteties hasonlóságot mutat a soproni Petőfi téri mélygarázsüggyel. Vácott két önkormányzati tulajdonban álló ingatlanra tervezik a mélygarázs megépítését, amelyből az egyik – éppen úgy, mint Sopronban – az önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyonát képező közterület.

2007. 02. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eladhatatlan és megterhelhetetlen közterületre törvénysértő módon – ugyanúgy, mint Sopronban – elővásárlási joggal párosuló földhasználati jogot szerzett egy magántársaság. Tehát a cég adott esetben megvásárolhatja a mindenki által használatos közterületet. A földhasználati jogot – éppúgy, mint Sopronban – a földhivatal jogsértő módon bejegyezte. Meglepő hasonlóság, hogy a mélygarázst építő Váci Központi Parkoló Beruházó Kft. egyetlen tulajdonosa az a Gora GmbH, amely többségi tulajdonosa a soproni Petőfi téri garázst építő SPT Mélygarázs Kft.-nek. Hab a tortán: az SPT Mélygarázs Kft. ügyvezetője és a Váci Központi Parkoló Beruházó Kft. gazdasági vezetője ugyanaz a személy, Slosár Gábor.
*
Róla tudni érdemes, hogy 1991 és 1994 között az Állami Vagyonügynökség ügyvezető igazgatóhelyettese volt, 1988 és 1995 között pedig részt vett az MDF gazdaságpolitikai bizottságának munkájában.
A váci mélygarázs-beruházás a megvalósulás körülményeit tekintve komoly hasonlóságot mutat a soproni projekttel. – Az októberi önkormányzati választás előtti utolsó testületi ülésen készítette elő a képviselő-testület a váci mélygarázs-beruházást – jelentette ki tegnapi sajtótájékoztatóján Tomori Pál, a váci Fidesz–KDNP-frakció vezetője, aki rámutatott, az akkori testület tulajdonképpen egy trójai falovat tolt be a következő képviselő-testületnek. Mint mondja, ez kívülről rendkívül tetszetős, de most ugrálnak ki belőle a katonák, és nyitogatják ki a város kapuit.
Tomori Pál elmondta, a szerződés áttekintése után számukra egyértelmű vált, hogy a projekt a város számára rendkívül sok előnytelen vállalást tartalmaz. – Egyik vállalás sem a város érdekeit védi, és olyan többletvállalásokat tartalmaz, amely véleményünk szerint törvénybe ütközik – jegyezte meg Tomori Pál, aki hozzáfűzte, a polgármesternek ráadásul a vállalások aláírására nem is volt felhatalmazása. A frakcióvezető ugyanakkor kijelentette: ők is elismerik, hogy Vácott valóban parkolási gondok vannak, de véleményük szerint a városnak egy olcsóbb, előnyösebb garázsberuházásra lenne szüksége.
Tomori Pál kitért arra is, hogy roppant aggályosnak tartják, hogy a város vezetése a szóban forgó belvárosi terület hasznosítását odaadta egy külső beruházónak. – A telek hasznosítását csak pályázat vagy közbeszerzés útján kaphatta volna meg egy társaság – vélekedett Tomori Pál, aki elmondta, úgy gondolják, ezt az ügyet a törvényesség irányába kell elvinniük, s jogászokkal konzultálnak arról, hogy tegyenek-e feljelentést az ügyben.
A beruházás egyébként nagyságrendileg ötmilliárd forintjába kerülne a városnak. Ugyan a hitelből megvalósuló mélygarázs-építkezés költsége „csak” körülbelül 2,4 milliárd forint, ám az önkormányzat húsz év alatt fizetné ki a költségeket. Ez a kamatokkal együtt elérheti az ötmilliárd forintot. Tomori Pál rámutatott arra is, ha az építkezés során többletköltség keletkezik, akkor a cég azt átszámlázhatja a városnak. – További érdekesség, hogy a gazdasági számítások éves szinten 250 millió forintos nyereséget terveznek, holott jelenleg a teljes váci parkolópiac összes parkolóhelyekből származó bevétele csupán 55 millió forint – szögezte le Tomori Pál, aki kiemelte, hogy a gazdasági számítások akkor teljesülnének, ha folyamatosan, éjjel-nappal minden parkolóhely foglalt lenne, ráadásul a számítások 280 forintos óradíjjal kalkulálnak.
Fördős Attila, a Fidesz–KDNP októberi polgármesterjelöltje, önkormányzati képviselője annyit tett hozzá a beruházás ügyéhez, hogy az elképzelésük szerint felszíni parkolóházakkal ki lehetne váltani a mélygarázst, s ez a változat 1,2 milliárd forintból megvalósítható lenne.
Bóth János, Vác MSZP-s polgármestere lapunknak annyit mondott, szabadságon van, és nem tudja, mivel vádolja az ellenzék.

vezércikk a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.