Az állam megvenné, majd eladná az M5-öst

Tavaly még eladta volna az Alföld Koncessziós Autópálya Zrt.-ben lévő, csaknem negyvenszázalékos részesedését az állam: az adásvételből akkor 20-25 milliárd forintos bevételre számított a büdzsé. Most azonban változott a széljárás a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban.

2007. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felsmann Balázs, a tárca szakállamtitkára bejelentette, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. opciós jogával élve 40 százalékos részesedése mellé megvásárolja az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 60 százalékát is, így a társaság teljesen az államé lehet. A 60 százaléknyi részvény árát a koncessziós szerződésbe foglalt képlet szabályozza, ami nagyságrendileg 80 millió eurót, azaz 20 milliárd forintot jelent. Az ügylet célja, hogy az állam az M5-ös autópályát birtokló cég 100 százalékos részvénycsomagját tudja piacra vinni.
A lapunk által megkérdezett, a szakterületet jól ismerő informátor szerint nagy hibát követett volna el a kormány, ha a bevételkényszernek engedelmeskedve már tavaly kiárusítja az AKA Zrt. 40 százalékos pakettjét. A vásárlási opció lehívása és a teljes cég eladása esetében az állam versenyezteti a leendő vevőket, ennek következtében csaknem 30–50 milliárd forintos nyereséget realizálhat a költségvetés.
A 60 százalékos részesedés állami felvásárlásával kapcsolatos feltételes mód azonban több szempontból is indokolt. Egyfelől szavuk lehet az ügylethez a 900 millió eurós hitelt nyújtó bankoknak. Felsmann Balázs szakállamtitkár szerint azonban az állam jó adósnak számít, így ettől nem kell tartania a kormánynak. Informátorunk szerint az opciós ár elvileg nem lehet akadály, hiszen arra 2004-ben áldásukat adták a szerződő felek, s a francia építővállalat gyakorlatától nem idegen a koncessziós idő lejárta előtti értékesítés. Felmerülhet azonban, hogy az AKA Zrt.-nek stratégiailag fontos helyen, az M5–M43-as út elágazásánál található az üzemmérnöksége. Mivel a közeljövőben várható az M43-as továbbépítése Makó, illetve a román határ felé, a tulajdonosoknak az az érdekük, hogy az AKA Zrt.-ben lévő érdekeltségük révén birtokon belül lehessenek az üzemmérnökségben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.