Felsmann Balázs, a tárca szakállamtitkára bejelentette, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. opciós jogával élve 40 százalékos részesedése mellé megvásárolja az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 60 százalékát is, így a társaság teljesen az államé lehet. A 60 százaléknyi részvény árát a koncessziós szerződésbe foglalt képlet szabályozza, ami nagyságrendileg 80 millió eurót, azaz 20 milliárd forintot jelent. Az ügylet célja, hogy az állam az M5-ös autópályát birtokló cég 100 százalékos részvénycsomagját tudja piacra vinni.
A lapunk által megkérdezett, a szakterületet jól ismerő informátor szerint nagy hibát követett volna el a kormány, ha a bevételkényszernek engedelmeskedve már tavaly kiárusítja az AKA Zrt. 40 százalékos pakettjét. A vásárlási opció lehívása és a teljes cég eladása esetében az állam versenyezteti a leendő vevőket, ennek következtében csaknem 30–50 milliárd forintos nyereséget realizálhat a költségvetés.
A 60 százalékos részesedés állami felvásárlásával kapcsolatos feltételes mód azonban több szempontból is indokolt. Egyfelől szavuk lehet az ügylethez a 900 millió eurós hitelt nyújtó bankoknak. Felsmann Balázs szakállamtitkár szerint azonban az állam jó adósnak számít, így ettől nem kell tartania a kormánynak. Informátorunk szerint az opciós ár elvileg nem lehet akadály, hiszen arra 2004-ben áldásukat adták a szerződő felek, s a francia építővállalat gyakorlatától nem idegen a koncessziós idő lejárta előtti értékesítés. Felmerülhet azonban, hogy az AKA Zrt.-nek stratégiailag fontos helyen, az M5–M43-as út elágazásánál található az üzemmérnöksége. Mivel a közeljövőben várható az M43-as továbbépítése Makó, illetve a román határ felé, a tulajdonosoknak az az érdekük, hogy az AKA Zrt.-ben lévő érdekeltségük révén birtokon belül lehessenek az üzemmérnökségben.
Akciófilmbe illő jelenetek játszódtak le Budapesten