Április elsején életbe lépnek azok a miniszteri rendeletek, amelyek jelentős változásokat hoznak az útdíjfizetési rendszerben. A 12 tonnásnál nehezebb gépjárművek (D4 kategória, a köznyelvben kamion) az országos közúthálózat kijelölt szakaszain matricát kötelesek vásárolni. A 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművek (D2–D4 kategória, teherautók) az eddig ingyenes autópálya-szakaszokat és az autóutakat – például városok elkerülő szakaszait – is díjfizetés ellenében vehetik igénybe. A motorosok május 1. és szeptember 30. között a D1 kategória négynapos matrica árának feléért vásárolhatnak elektronikus módon úthasználati jogosultságot.
A legjelentősebb változás kétségtelenül a közutak matricásítása a kamionok számára. A rendelet bevezetésének az a célja, hogy ahol van párhuzamos gyorsforgalmi út, ott a nehéz gépjárműveket annak használatára ösztönözzék, ahol pedig nincs ilyen, ott megfizettessék velük az útpályát ért károkat – mondta Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője. A tárca úgy ítéli meg, hogy a hazai fuvarozókat nem éri hátrány, hiszen többségük eddig is megvásárolta az éves matricát, az országon átáramló tranzitforgalom esetében azonban arra ösztönzi az autópályákat eddig elkerülő szállítókat, hogy ha már itt is fizetni kell, válasszák a kényelmesebb sztrádát.
A NiT Hungary, a magyar közúti fuvarozó szolgáltatók érdekképviseletének elnöke viszont úgy véli, hogy a rendelkezés célja kizárólag a pénzbeszedés. Dittel Gábor szerint ráadásul az az 1,1 milliárd forint, ami évente befolyik a költségvetésbe, nem akkora összeg, amiért érdemes a magyar fuvarozóvállalkozásokat újabb adminisztratív jellegű teherrel sújtani. Nem hiteles a gazdasági tárca érvelése, amikor a teherforgalom autópályára tereléséről beszél, hiszen a 2-es, a 8-as vagy a 6-os főút kijelölt szakaszainak még közelében sincs autópálya vagy gyorsforgalmi út – mondta Dittel Gábor. Az érdek-képviseleti vezető szerint a települési önkormányzatok lobbijáról van szó, amelyek azt hitetik el a lakókkal, hogy ha matricássá válik az az út, amely mellett településük fekszik, a bevételből hamarosan megépülhet az elkerülő út. Ez pedig – állítja Dittel – nyilvánvalóan nem igaz, ismerve a bevételi várakozásokat és az útépítés árát.
Problémát okoz az ellenőrzés is. Bár a GKM hivatalos álláspontja szerint a díjasított szakaszok jól ellenőrizhetők, és az Állami Autópálya-kezelő Zrt. a matricaárusítással és a mobil ellenőrző csoportok számának bővítésével is felkészült a matricavásárlás kikényszerítésére, a NiT Hungary attól tart, hogy sokan megkísérlik majd a bliccelést. Ezzel pedig a törvénytisztelő fuvarozók kerülnek versenyhátrányba.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között