Hétfőn hajnalban zajlott le a teljes nemzetközi közvéleményt meglepő támadás, amelynek során a Tamil Eelam Felszabadító Tigriseinek (LTTE) két könnyű repülőgépe bombákat dobott le a Colombótól, Srí Lanka fővárosától mintegy 30 kilométerre fekvő Katanuyake légi támaszpontra. A merényletben életét vesztette a szigetország légierejének három tagja, és megsebesült további tizenhat személy. Az akciót követően a tamil gépek sértetlenül visszatértek kiindulási helyükre, a szeparatisták szóvivője pedig bejelentette: a jövőben több hasonló légi bombatámadást terveznek.
A támadás célpontjai a Srí Lanka-i haderő Kfir és MIG–27-es vadászgépei voltak; előbbi izraeli, utóbbi orosz gyártmányú gép. A szigetország védelmi szakemberi egyelőre nem találtak magyarázatot arra, hogy a két repülőgépnek hogyan sikerült megközelítenie a légi támaszpontot. Annál is inkább, mivel India mintegy fél évvel ezelőtt radarrendszert szállított Colombónak, hogy segítse légtérvédelmét, ám ez hétfőn valószínűleg nem működött. Így felmerül a gyanú, hogy a támadók belülről is kaptak segítséget akciójukhoz.
A reptér ellen egyébként már indított akciót a fegyveres csoport: 2001 júliusában tamil öngyilkos merénylők megtámadták Srí Lanka nemzetközi repterét és légi támaszpontját. Ekkor húsz ember vesztette életét, és a Sri Lanka Airlines repülőgépei közül tizenhármat roncsoltak szét vagy károsítottak meg. A mostani támadás ennél kisebb károkat okozott, ugyanakkor az első olyan alkalom volt, amikor egy nem állami szervezet saját eszközeivel légi akciót hajtott végre.
Titkosszolgálati információk alapján már az 1990-es években nyilvánosságra került, hogy a lázadók egy légi alakulat kiépítésén munkálkodnak, és ezt látszott alátámasztani az is, hogy svájci, kanadai és nagy-britanniai repülőiskolákban egyre gyakrabban fordultak meg tamil pilótanövendékek. A hétfői akcióban használt repülőgépeket a lázadók valószínűleg úgy csempészték be Srí Lankára, hogy darabokra szedték őket, és részletekben vitték át a határon. Később aztán hadiszállásukon újra összeszerelték őket. A lázadók internetes oldala, a www.tamilnet.com több képet is közzétett a támadásban részt vevő pilótákról, illetve a gépekről. Az egypropelleres, kétüléses könnyű repülőgépeket terepszínűre festették, alsó részükhöz pedig bombákat erősítettek. A nemzetközi sajtó szerint a támadásban részt vevő gépek valószínűleg Zlin Z–143-asok voltak.
– Ezeket a gépeket 15–20 évvel ezelőtt gyártották Csehszlovákiában – mondja Óvári Gyula, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Repülőműszaki Intézetének igazgatója. – Egyetlen motorjuk és légcsavarjuk van, jellemző rájuk a kis sebesség, legfeljebb 200–300 kilométert tudnak megtenni óránként. Mély szárnyú gépek be nem húzható futókarral. Célzókészülék nincs rajtuk, ezért a pontos célzás szinte teljesen kizárt. Mindezek miatt a harcászatban nem is használhatók, hacsak nem szállítási célokra – véli a szakértő.
A tamil szeparatisták szervezete, az LTTE egy független tamil állam kivívásáért harcol Srí Lanka keleti és északi részén. A Jane’s Intelligence Digest című brit biztonságpolitikai folyóirat szerint egyetlen nem állami fegyveres szervezet sem rendelkezik a világon olyan hadianyag-állománynyal, mint a tigrisek. A harcászati anyagok és eszközök többségét egy dél-indiai városon, Tamil Nadun keresztül szállítják Srí Lankára. Ezek származási helye elsősorban Bulgária, Ukrajna, Ciprus, Kambodzsa, Thaiföld és Horvátország.
A polgárháborúvá szélesedett összecsapásokban 1983 óta mintegy 68 ezren vesztették életüket, több százezren pedig elmenekültek otthonaikból, és menekülttáborokban élnek.

Ő lett a legszebb magyar kislány – olyan szerény, hogy még az osztálytársai sem tudtak róla