Az ÁAK már úgy dolgozik, mintha bármelyik pillanatban magánosíthatnák, noha a privatizációs folyamat most épp lassulni látszik – mondta lapunk kérdésére Winkler-Virág András, a cég szóvivője. A 2005-ben tervezett – majd kútba esett – kötvénykibocsátás alkalmával teljesen átvilágították az autópálya-kezelőt, karcsúsították a szervezetet. Emellett az évente keletkező, csaknem 35 milliárd forintos autópályadíj-bevétel tavaly január elseje óta ugyan az ÁAK-n keresztül, de az útpénztárba folyik be. A cég saját bevételeit pedig az elvégzett munka alapján, normatív módon folyósítja a megrendelő, vagyis az állam. Mindezek alapján a cég készen áll a magánosításra. Már keresik a privatizációs tanácsadókat, hamarosan a pályázatot is kiírják, az értékesítés várható időpontja azonban ez év végéről jövő év közepére csúszott.
A privatizációs törvény azt rögzíti, hogy tartós állami tulajdonban az ÁAK-nak csak 25 százalék plusz egy szavazata marad. Egyelőre nincs döntés arról, hogy a céget hogyan privatizálják. Az egyik lehetőség a tőzsdei bevezetés. Az ÁAK-nál azt remélik, hogy ez lesz a kijelölt út. De lehetséges az is, hogy szakmai befektetőknek értékesítenek tulajdonrészt.
Az év elején jelentős átalakításon esett át a gazdasági tárca közlekedésiinfrastruktúra-fejlesztési intézményrendszere. Ebben az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság helyén létrehozott Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ új vezetőt kapott Csepi Lajos személyében. A szakember a területen dolgozott eddig is mint az ÁAK igazgatóságának elnöke. Ezt a posztját továbbra is megtartja – mondta Winkler-Virág András. Az új igazgatóság feladata a teljes közlekedési ágazat fejlesztését szolgáló források felhasználásának koordinálása és az ezt támogató uniós források felhasználásának felügyelete. A szervezet feladata az országos közutak felújítása, karbantartása, üzemeltetésének és fejlesztésének koordinálása.
Az ÁAK az idén 2-2,5 milliárd forintos adózás utáni nyereséget tervez, míg az előirányzott saját árbevétele 19,2 milliárd forint, amely kiegészül egyéb átfolyó bevételekkel is. Az ÁAK-nak a következő években szerepe lehet az elektronikus útdíjfizetési rendszer ellenőrzésében és a bővülő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésében is.
Deák Dániel szerint látványosan Magyar Péter megrendelése a mai Medián-kutatás is