Jövőre eladó lesz az autópálya-kezelő

Bár már korábban előkészítették a privatizációra az Állami Autópálya-kezelőt (ÁAK), a magánosítás időpontját többször is későbbre módosították. Csepi Lajos úgy lett a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ főigazgatója, hogy közben az ÁAK igazgatóságának is az elnöke maradt.

2007. 03. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ÁAK már úgy dolgozik, mintha bármelyik pillanatban magánosíthatnák, noha a privatizációs folyamat most épp lassulni látszik – mondta lapunk kérdésére Winkler-Virág András, a cég szóvivője. A 2005-ben tervezett – majd kútba esett – kötvénykibocsátás alkalmával teljesen átvilágították az autópálya-kezelőt, karcsúsították a szervezetet. Emellett az évente keletkező, csaknem 35 milliárd forintos autópályadíj-bevétel tavaly január elseje óta ugyan az ÁAK-n keresztül, de az útpénztárba folyik be. A cég saját bevételeit pedig az elvégzett munka alapján, normatív módon folyósítja a megrendelő, vagyis az állam. Mindezek alapján a cég készen áll a magánosításra. Már keresik a privatizációs tanácsadókat, hamarosan a pályázatot is kiírják, az értékesítés várható időpontja azonban ez év végéről jövő év közepére csúszott.
A privatizációs törvény azt rögzíti, hogy tartós állami tulajdonban az ÁAK-nak csak 25 százalék plusz egy szavazata marad. Egyelőre nincs döntés arról, hogy a céget hogyan privatizálják. Az egyik lehetőség a tőzsdei bevezetés. Az ÁAK-nál azt remélik, hogy ez lesz a kijelölt út. De lehetséges az is, hogy szakmai befektetőknek értékesítenek tulajdonrészt.
Az év elején jelentős átalakításon esett át a gazdasági tárca közlekedésiinfrastruktúra-fejlesztési intézményrendszere. Ebben az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság helyén létrehozott Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ új vezetőt kapott Csepi Lajos személyében. A szakember a területen dolgozott eddig is mint az ÁAK igazgatóságának elnöke. Ezt a posztját továbbra is megtartja – mondta Winkler-Virág András. Az új igazgatóság feladata a teljes közlekedési ágazat fejlesztését szolgáló források felhasználásának koordinálása és az ezt támogató uniós források felhasználásának felügyelete. A szervezet feladata az országos közutak felújítása, karbantartása, üzemeltetésének és fejlesztésének koordinálása.
Az ÁAK az idén 2-2,5 milliárd forintos adózás utáni nyereséget tervez, míg az előirányzott saját árbevétele 19,2 milliárd forint, amely kiegészül egyéb átfolyó bevételekkel is. Az ÁAK-nak a következő években szerepe lehet az elektronikus útdíjfizetési rendszer ellenőrzésében és a bővülő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésében is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.