Félmilliárd forintos beruházással új növénynemesítő kutatóállomást létesít a Pioneer Hódmezővásárhelyen. A kísérleti központ a világ egyik legfejlettebb napraforgó- és kukoricanemesítő intézete lesz a világon – tudtuk meg Kovács Gyulától, a cég kelet-európai igazgatójától. Várhatóan ősszel indul meg a tudományos munka az alföldi városban, ahol az eddiginél ellenállóbb fajtákat kísérleteznek ki. Olyan kukoricahibrideket, amelyek jól tűrik a szárazságot, védettek a különböző betegségekkel szemben. A kutatások alkalmával figyelembe veszik a termelők és a felvásárlók igényeit is. Nem mindegy ugyanis, hogy étkezésre vagy alternatív üzemanyag előállítására használják a növényt.
Ismeretes, hogy a világpiacon egyre nagyobb a kereslet a biológiai eredetű motorhajtó anyagok iránt. Ezek közé tartozik többféle hibridkukorica is, amelyeknek etanoltartalma fokozható az újabb nemesítési eljárásokkal.
A kísérleti központ eredményeitől nemcsak a mezőgazdasági szakemberek, hanem az autóiparban dolgozók is sokat várnak. A hódmezővásárhelyi önkormányzat másfél hónappal ezelőtt megállapodott egy ausztrál céggel, amely biodízelolajat akar előállítani a településen.
Már a magyar utakon is közlekednek olyan gépjárművek, amelyek bioetanollal működnek. Ilyen például a Saab egyik típusa. Ez 85 százalékban biológiai úton előállított etanolt és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzint tartalmazó, úgynevezett E85-ös alternatív motorhajtóanyaggal üzemel. Ez 30 százalékkal olcsóbb, mint a hagyományos benzin vagy gázolaj. Igaz ugyan, hogy a „zöldautók” 20-30 százalékkal többet fogyasztanak, mint a kizárólag szénhidrogén-származékkal működő társaik. A hagyományos autókba is lehet tankolni az E85-ös üzemanyagból, de ez nem tesz jót a motornak. A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol-tartalmat viselnek el a benzines, vagy gázolajjal működő járművek meghibásodás nélkül.

Vitray Tamás találkozott a Magyarországon kószáló medvével