Korszerű kutatóintézet

Már a magyar utakon is közlekednek bioetanollal működő járművek. Az egyre növekvő igényekre alapozva a világ egyik legkorszerűbb kutatóállomását építi fel Hódmezővásárhelyen a Pioneer. Az alföldi városban olyan növényeket nemesítenek, amelyek segítségével alternatív üzemanyagok állíthatók elő.

Bálint József
2007. 03. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Félmilliárd forintos beruházással új növénynemesítő kutatóállomást létesít a Pioneer Hódmezővásárhelyen. A kísérleti központ a világ egyik legfejlettebb napraforgó- és kukoricanemesítő intézete lesz a világon – tudtuk meg Kovács Gyulától, a cég kelet-európai igazgatójától. Várhatóan ősszel indul meg a tudományos munka az alföldi városban, ahol az eddiginél ellenállóbb fajtákat kísérleteznek ki. Olyan kukoricahibrideket, amelyek jól tűrik a szárazságot, védettek a különböző betegségekkel szemben. A kutatások alkalmával figyelembe veszik a termelők és a felvásárlók igényeit is. Nem mindegy ugyanis, hogy étkezésre vagy alternatív üzemanyag előállítására használják a növényt.
Ismeretes, hogy a világpiacon egyre nagyobb a kereslet a biológiai eredetű motorhajtó anyagok iránt. Ezek közé tartozik többféle hibridkukorica is, amelyeknek etanoltartalma fokozható az újabb nemesítési eljárásokkal.
A kísérleti központ eredményeitől nemcsak a mezőgazdasági szakemberek, hanem az autóiparban dolgozók is sokat várnak. A hódmezővásárhelyi önkormányzat másfél hónappal ezelőtt megállapodott egy ausztrál céggel, amely biodízelolajat akar előállítani a településen.
Már a magyar utakon is közlekednek olyan gépjárművek, amelyek bioetanollal működnek. Ilyen például a Saab egyik típusa. Ez 85 százalékban biológiai úton előállított etanolt és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzint tartalmazó, úgynevezett E85-ös alternatív motorhajtóanyaggal üzemel. Ez 30 százalékkal olcsóbb, mint a hagyományos benzin vagy gázolaj. Igaz ugyan, hogy a „zöldautók” 20-30 százalékkal többet fogyasztanak, mint a kizárólag szénhidrogén-származékkal működő társaik. A hagyományos autókba is lehet tankolni az E85-ös üzemanyagból, de ez nem tesz jót a motornak. A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol-tartalmat viselnek el a benzines, vagy gázolajjal működő járművek meghibásodás nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.