Ünneplő

A fogyasztói szemlélet és az értékközpontú gondolkodás között hatalmas a távolság, pestiesen szólva zongorázni lehet a különbséget. A fiatal művész házaspár éppen ezt teszi. Klasszikus négykezes darabokat játszanak gyerekeknek, hogy ne hiányozzon a cseperedő nemzedék életéből-szívéből a komolyzene. Ugyanis Kodály országában generációk nőnek fel anélkül, hogy a zeneirodalom kincseivel találkoznának.

Balavány György
2007. 03. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A zongorista páros egyik műsora a bibliai teremtéstörténetről szól; a napról napra haladó történetet zenei illusztrációkkal teszik átélhetővé. Farkas Zsolt elmondja: látásmódjuk szerint a szöveg és a zene szorosan összefügg. Egy narrátor segítségével hol összekötő elemként, hol a zenét megszakítva, hol vele együtt jelennek meg a bibliai mondatok. A teremtésciklusban többek között Beethoven, Grieg, Liszt, Dvorák, Moszkowski, Debussy, Ravel és Bartók művei szólalnak meg. A napokat egy korálmotívummal választják el.
– Mikor elkezdtünk a témán dolgozni, hirtelen röpködni kezdtek a gondolataink – teszi hozzá a felesége. – Például amikor odáig jutottunk a szövegben, hogy a csúszómászók benépesítik a Földet, eszünkbe jutott Grieg egyik darabja. Amikor a férfi és a nő teremtéséről volt szó, Dvorák szláv tánca ötlött fel, melyben a két nem mintha felelgetne egymásnak; az előadás végén felcsendülő Tündérkert Raveltől a teremtés nagyszerűségét, pátoszát tükrözi. Az első koncert után az emberek azt mondták: látták a történetet. S mi éppen ezt akartuk.
A kereszténység a házaspár szerint misztikus fogalommá vált, sokan idegenkednek tőle, pedig a vallás lelki üzenete ma is érthető; Várnagy Andrea úgy véli, az ilyen előadások újra felkelthetik ezt az érdeklődést. Farkas Zsolt hozzáteszi: valójában minden mű teremtés.
A házaspár egyik nagy vállalkozása: gyerekek számára közvetíteni a komolyzenét. Saját gyermekeik – két lányuk – példáján értették meg, milyen fontos szerepe van a zenének a kicsik gondolatainak, képzeletvilágának alakításában. Ma a legtöbb gyereknek nincs kapcsolata a komolyzenével, ahogy a nyelv muzsikájával, a versekkel sem. A mai gyerekek egyre kevésbé használják kreatív módon a fantáziájukat; készen kapják a képeket, sokszor vitatható értékű filmekből és tévéműsorokból.
– Van egy sorozatunk Zeneképzelet címmel, kicsi falvakat is járunk vele a Filharmónia szervezésében. Jönnek a gyerekek az előadásokra, nagyon megilletődve, ünneplőbe öltözve. Vannak köztük olyanok, akik azelőtt soha nem hallottak komolyzenét, de a koncerten, például egy Schubert-szerenád után, meglátszik rajtuk, hogy mélyen érintette őket az élmény.
E műsorban az előadók egyben narrátorok is. Megkérik a gyerekeket, csukják be a szemüket, és engedjék szabadon a fantáziájukat. A zeneműhöz kapcsolódó versben például rákérdeznek, hogy Saint-Saens Az állatok farsangja című darabjánál felismerik-e az állatokat. Grieg A hegyi király barlangjában című szerzeményének előadása közben fokozódik a hangerő és a tempó, s ahogy egyre izzóbb a zene, a gyerekek, akár a fiatalok egy rockkoncerten, belemelegszenek és ütemesen tapsolnak. Koncert után némelyikük jelzi, hogy találkozott ismerős dallamokkal, amelyeket korábban számítógépről, óráról vagy mobiltelefonról hallott.
A házaspár Zeneképzelet című albumán két-három perces karakterdarabok váltakoznak rövid, klasszikus gyerekversekkel. Az első CD sikere után rövidesen kiadják a másodikat, amelyen Eszenyi Enikő mondja majd a verseket. E produkció továbbgondolt változata egy színpadi mű, amelyet a Thália Színházban nagy sikerrel játszottak, és jövő tavasszal a Művészetek Palotájában is bemutatják majd Böhm György rendezésében. Szakmai vélemények szerint e produkció műfajt teremtett; a darabban nincs más szöveg, csak a versek, s a zenéhez pantomim, tánc, bábjáték, projektoros vetítés kapcsolódik.
Néhány évtizeddel ezelőtt a magyar zenei képzés még igen magas színvonalú volt, ennek máig ható következménye a magyar muzsikusok iránti megbecsülés. Várnagy Andrea és Farkas Zsolt „civilben” felnőtteknek játszik, főleg romantikus és impresszionista szerzőktől; öt éve adnak négykezes koncerteket. Münchenben és Dortmundban végezték a zeneakadémiát, Németországban és Bécsben gyakran fellépnek – az osztrák fővárosban havi két-három alkalommal szerepelnek. Úgy látják, megfelelő kapcsolatok nélkül nagyon nehéz előadóművészként érvényesülni; a rengeteg jó magyar zenész közül sokan mennek külföldre vagy vonulnak vissza, mert nem jutnak a képességeikhez méltó koncertlehetőséghez. A házaspár márciusban Amerikába utazik, és bemutatkozik az ottani közönségnek is.
– A hit és a család, ezek a legfontosabb értékeink – mondja Farkas Zsolt. – Hatalmas ajándék, hogy együtt muzsikálhatunk. Bennünk béke van, és ezt a békét szeretnénk továbbadni. Ezért nem a szakmának, nem szűk köröknek, hanem mindenkinek játszunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.