Alkotmányellenes a vasút leépítése

A kormány és a szaktárca függessze fel a vasúti mellékvonalak megszüntetését, illetve a szolgáltatási színvonal csökkentését – indítványozta nemrég elkészült jelentésében Lenkovics Barnabás, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Az ombudsman szerint a 24 vasúti mellékvonalat a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium diszkriminatív, alkotmányos jogokat korlátozó módon akarja megszüntetni.

Dékány Lóránt
2007. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korlátozza a mozgás és a közlekedés alkotmányos jogát – Lenkovics Barnabás szerint ez a legfőbb probléma a vasúti mellékvonalak megszüntetésével. A leépítés miatt ugyanis az elzárt, aprófalvas környezetben a gyermekek, a diákok és az idősek helyváltoztatása egyre nehezebbé válik, egyre jobban rászorulnak majd a gépkocsival rendelkező munkaképes felnőttek segítségére. Az egyébként is elöregedett népességi szerkezetű aprófalvak kihalása ezért jelentősen felgyorsulhat. – Miközben a munkaerő-piaci pozíciók miatt a falusi lakosság fokozottan igényelné a tömegközlekedést, addig a valóságot nem tükröző utasforgalmi adatokra hivatkozva – ezeket egyébként a Magyar Vasúti Hivatal 2006 harmadik negyedéves jelentése is megbízhatatlannak tartja – a kormány leépíti az amúgy is hiányos ellátást – áll a jelentésben.
Lenkovics a közlekedési szerkezettel kapcsolatban azt írja, hogy a vasúti mellékvonalak megszüntetése a motorizált egyéni közlekedés irányába hat, ami viszont ellentétes az Európai Unió előírásaival és növeli a környezet károsításának ütemét. – Az állam nem terelhet – és közvetve sem kényszeríthet – mindenkit a városokba pusztán azért, mert a költségvetésnek így olcsóbb – fejti ki az országgyűlési biztos hozzátéve, hogy a szárnyvonalak megszüntetésével az állam diszkriminál, és növeli az esélyegyenlőtlenséget. Lenkovics szerint a legrosszabb megoldás, ha a térség elmaradottsága okán kialakult helyzetre hivatkozva az állami szervek tovább rontanak az adott terület helyzetén, ami azután a kistérségek végleges leszakadásához vezet.
A vizsgálat ezenfelül állítja, hogy a vasúti vonalakkal párhuzamosan épülő autópályák rontják a MÁV helyzetét a személyszállítási piacon. Az ombudsman szerint a tárca a döntéseket úgy hozta meg, hogy azokról nem kérte ki az általuk érintett állampolgárok véleményét, s ezzel megsértette a demokratikus jogállam követelményeit, valamint az emberi méltóság alapjogát is.
A kormányzat 2007. március 4-től 14 vasúti szárnyvonalon rendelte el a forgalom felfüggesztését, további 14 vonal esetében pedig vizsgálja ennek lehetőségét. Öt vonalnál a MÁV által üzemeltetett pótló buszjáratokat szüntetik meg és helyettük a Volán-társaságok által üzemeltetett buszjáratok szállítják az utasokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.