Korlátozza a mozgás és a közlekedés alkotmányos jogát – Lenkovics Barnabás szerint ez a legfőbb probléma a vasúti mellékvonalak megszüntetésével. A leépítés miatt ugyanis az elzárt, aprófalvas környezetben a gyermekek, a diákok és az idősek helyváltoztatása egyre nehezebbé válik, egyre jobban rászorulnak majd a gépkocsival rendelkező munkaképes felnőttek segítségére. Az egyébként is elöregedett népességi szerkezetű aprófalvak kihalása ezért jelentősen felgyorsulhat. – Miközben a munkaerő-piaci pozíciók miatt a falusi lakosság fokozottan igényelné a tömegközlekedést, addig a valóságot nem tükröző utasforgalmi adatokra hivatkozva – ezeket egyébként a Magyar Vasúti Hivatal 2006 harmadik negyedéves jelentése is megbízhatatlannak tartja – a kormány leépíti az amúgy is hiányos ellátást – áll a jelentésben.
Lenkovics a közlekedési szerkezettel kapcsolatban azt írja, hogy a vasúti mellékvonalak megszüntetése a motorizált egyéni közlekedés irányába hat, ami viszont ellentétes az Európai Unió előírásaival és növeli a környezet károsításának ütemét. – Az állam nem terelhet – és közvetve sem kényszeríthet – mindenkit a városokba pusztán azért, mert a költségvetésnek így olcsóbb – fejti ki az országgyűlési biztos hozzátéve, hogy a szárnyvonalak megszüntetésével az állam diszkriminál, és növeli az esélyegyenlőtlenséget. Lenkovics szerint a legrosszabb megoldás, ha a térség elmaradottsága okán kialakult helyzetre hivatkozva az állami szervek tovább rontanak az adott terület helyzetén, ami azután a kistérségek végleges leszakadásához vezet.
A vizsgálat ezenfelül állítja, hogy a vasúti vonalakkal párhuzamosan épülő autópályák rontják a MÁV helyzetét a személyszállítási piacon. Az ombudsman szerint a tárca a döntéseket úgy hozta meg, hogy azokról nem kérte ki az általuk érintett állampolgárok véleményét, s ezzel megsértette a demokratikus jogállam követelményeit, valamint az emberi méltóság alapjogát is.
A kormányzat 2007. március 4-től 14 vasúti szárnyvonalon rendelte el a forgalom felfüggesztését, további 14 vonal esetében pedig vizsgálja ennek lehetőségét. Öt vonalnál a MÁV által üzemeltetett pótló buszjáratokat szüntetik meg és helyettük a Volán-társaságok által üzemeltetett buszjáratok szállítják az utasokat.

Magyar cigánydelegáció is felkereste Ferenc pápa sírját