Demszky Gábor pálfordulása

Demszky Gábor a kormány döntéséig már nem nyilatkozik a négyes metró uniós finanszírozásáról, és ezután Brüsszel helyett kizárólag a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel tárgyal – ezt tegnap váratlanul maga a főpolgármester jelentette be. Az SZDSZ-es politikus múlt pénteken határozottan állította, hogy az EU közlekedési biztosa szerint az unió támogatja a beruházást. Michele Cercone, a biztos szóvivője lapunknak leszögezte: Jacques Barrot soha nem beszélt a finanszírozásról.

2007. 04. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem olyan a négyes metró, mint a foci Eb, és uniós támogatása egyesélyes – mondta kérdésünkre Demszky Gábor. A főpolgármester a metróberuházás uniós finanszírozását beharangozó, a saját hivatala és több brüsszeli illetékes által megcáfolt nyilatkozata után tegnap tovább „finomított”: „Múlt csütörtökön egy brüsszeli konferencián vettem részt, ahol az európai közlekedésfejlesztés úgynevezett zöld könyvének délelőtti tárgyalásakor nem volt téma a négyes metró, a beruházásról csak áttételesen esett szó. Délután több főtisztviselővel konzultáltam, és most sem mondhatok mást: az, hogy az EU nem támogatná a 4-es metró építését, ebben a formában még soha nem merült fel.”
– Addig, amíg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) javaslatára a kormány nem dönt, és nem nyújtja be pályázatát az EU-hoz, nem nyilatkozom a négyes metró finanszírozásáról, és tárgyalni is kizárólag az NFÜ-vel fogok – fűzte hozzá hirtelen a főpolgármester. Szerinte a metróépítés fedezete ma is megvan, arról a metrótörvény rendelkezik az állam és a főváros 79:21 százalékos finanszírozása mellett, és ha a beruházás mégsem kapna uniós támogatást, a költségeket az adóbevételekből, a fővárosi és az állami költségvetésből fizetnék ki. Ismeretes, Demszky Gábor múlt pénteken egy csatornaépítésről tartott sajtótájékoztatón közölte, hogy „az unió biztosan támogatja a 4-es metrót, a 3-as és az 1-es villamosok útvonalainak meghoszszabbítását, valamint az 5-ös gyorsvasutat, azaz a csepeli és a szentendrei HÉV összekötését”. Demszky arról számolt be, hogy Brüsszelben találkozott Jacques Barrot-val, az unió közlekedési biztosával, akitől ígéretet kapott arra, hogy Budapest megkapja a szükséges forrásokat. Szavait szinte azonnal módosította a városháza sajtóirodája, illetve cáfolták a Népszabadságnak nyilatkozó brüsszeli illetékesek.
Michele Cercone, Jacques Barrot közlekedési biztos szóvivője tegnap lapunknak elmondta: „Az Európai Bizottság soha nem kommentálja azt, ami a sajtóban megjelenik. Barrot biztos egyáltalában nem beszélt annak a lehetőségéről, hogy az Európai Unió finanszírozná a budapesti metró építését. Soha nem beszélt erről a kérdésről. A városi közlekedés a kohéziós politika keretébe tartozik, és a tagországok, valamint a térségek feladata, hogy a prioritásaikat belefoglalják azon programdokumentumaikba, amelyeket finanszírozás céljából terjesztenek az unió elé.”
José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke leszögezte, hogy a városi közlekedés a kohéziós politikai eszközök része a 2007–2013-as időszakra. Mindez Danuta Hübner, a regionális politikáért felelős biztos felügyelete alá tartozik. Constiantina Avraam, Danuta Hübner egész nap értekezleten lévő szóvivőjének helyettese kérdésünkre, hogy ők finanszírozzák-e a négyes metrót, azt válaszolta: „A mi álláspontunk az, hogy ameddig a tagországtól nem kapjuk meg a nemzeti kerettervet, addig a négyes metró tervét sem tudjuk megerősíteni. Amikor a tagország javasol egy projektet, annak számos fázison – így a környezetvédelem, a közlekedés, a regionális szektor, a belső piaci eljárás területén – kell keresztülmennie, amíg azt véglegesen jóváhagyhatják.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.