Május 1-jén megváltozik a gépjárművek és pótkocsik időszakos műszaki vizsgálatának rendje. Amelyik autó még nem esett át eredetiségvizsgálaton, az után 7200 forintot kell majd fizetni, s a vizsga ideje is megnövekszik – közölte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM).
A GKM új vizsgálati elemeket vezet be a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szakmai szempontokra koncentráló vizsgáztatás technológiájába. Ezek lehetővé teszik a jármű egyedi azonosítóinak, műszaki adatainak, okmányainak, valamint a járműnyilvántartás adatainak mélyebb elemzését, hitelességének ellenőrzését. Az ismert kötelező eredetiségvizsgálaton még át nem esett gépkocsik esetében az időszakos vizsgálat eddigi tartalma mellett a jármű adatait is összevetik a nyilvántartási adatokkal. Ennek célja, hogy a jármű tulajdoni viszonyai ellenőrizhetőbbek legyenek.
A gépkocsik időszakos hatósági vizsgája a változások nyomán a GKM szerint hozzávetőleg 15-20 perccel növekedhet. Az integrált vizsgálat díjköteles, 7200 forintba kerül. A bevezetendő új vizsgálati elemek eszközeinek, módszereinek részletes kidolgozását a Nemzeti Közlekedési Hivatal (NKH) a múlt év végéig elvégezte, annak tartalmát a kijelölt vizsgálóállomások számára 2006 decemberében közzétette – állítja az NKH.
Az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesülete (EME) egyetért a kormányzati törekvés céljával, de a végrehajtás módjával szemben fenntartásaik vannak. Az egyesület legfrissebb információi szerint a hatósági vizsgaállomásokon az átlagos várakozási, előjegyzési idő 3–5 hét közé esik, s az integrált vizsgálat szoftverét és a vizsgálati technológiát még csak nem is használják. A műszaki vizsgáztatást végző vállalkozások a szoftvereket az utolsó pillanatban fogják telepíteni, s május 2-ától élesben kellene használniuk. A gépkocsi-tulajdonosok az integrált vizsgálat szükségességéről csak utólag értesülnek, hiszen a szoftver mondja meg, szükség van-e rá vagy sem, és még senki sem említette a 7200 forint felett fizetendő további költséget, melynek összege 1190 forint. A további várakozásiidő-növekedés oka a magántulajdonban lévő vizsgálóállomások elindulása május 2-ától – ez mintegy 650 céget jelent –, úgy, hogy a programokat és az új rendszert csak ismerik. Az EME veszélyeztetve látja a közlekedésbiztonságot, az állampolgárok szolgáltatáshoz történő gyors és szabad hozzáférését, amit nem pótol a hatóság által kiadott, érvényességet meghosszabbító igazolás, mert az csak hazánk területén érvényes. Az EME elhárítja annak felelősségét, hogy sikertelenség esetén a hatóság a magánvállalkozásokat állítsa pellengérre.

Magyar Péter véleménye 180 fokos fordulatot vett ebben a fontos kérdésben