Gondok az átállással

Új technológiával, új szabályok szerint kell elvégezni holnaptól az autók műszaki vizsgáztatását. A szervizek szervezete szerint jelentős késedelmet és felesleges kiadást jelent az autósoknak az új rend, a közlekedési hatóság viszont úgy véli, minden résztvevő felkészülhetett az átállásra.

2007. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Május 1-jén megváltozik a gépjárművek és pótkocsik időszakos műszaki vizsgálatának rendje. Amelyik autó még nem esett át eredetiségvizsgálaton, az után 7200 forintot kell majd fizetni, s a vizsga ideje is megnövekszik – közölte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM).
A GKM új vizsgálati elemeket vezet be a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szakmai szempontokra koncentráló vizsgáztatás technológiájába. Ezek lehetővé teszik a jármű egyedi azonosítóinak, műszaki adatainak, okmányainak, valamint a járműnyilvántartás adatainak mélyebb elemzését, hitelességének ellenőrzését. Az ismert kötelező eredetiségvizsgálaton még át nem esett gépkocsik esetében az időszakos vizsgálat eddigi tartalma mellett a jármű adatait is összevetik a nyilvántartási adatokkal. Ennek célja, hogy a jármű tulajdoni viszonyai ellenőrizhetőbbek legyenek.
A gépkocsik időszakos hatósági vizsgája a változások nyomán a GKM szerint hozzávetőleg 15-20 perccel növekedhet. Az integrált vizsgálat díjköteles, 7200 forintba kerül. A bevezetendő új vizsgálati elemek eszközeinek, módszereinek részletes kidolgozását a Nemzeti Közlekedési Hivatal (NKH) a múlt év végéig elvégezte, annak tartalmát a kijelölt vizsgálóállomások számára 2006 decemberében közzétette – állítja az NKH.
Az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesülete (EME) egyetért a kormányzati törekvés céljával, de a végrehajtás módjával szemben fenntartásaik vannak. Az egyesület legfrissebb információi szerint a hatósági vizsgaállomásokon az átlagos várakozási, előjegyzési idő 3–5 hét közé esik, s az integrált vizsgálat szoftverét és a vizsgálati technológiát még csak nem is használják. A műszaki vizsgáztatást végző vállalkozások a szoftvereket az utolsó pillanatban fogják telepíteni, s május 2-ától élesben kellene használniuk. A gépkocsi-tulajdonosok az integrált vizsgálat szükségességéről csak utólag értesülnek, hiszen a szoftver mondja meg, szükség van-e rá vagy sem, és még senki sem említette a 7200 forint felett fizetendő további költséget, melynek összege 1190 forint. A további várakozásiidő-növekedés oka a magántulajdonban lévő vizsgálóállomások elindulása május 2-ától – ez mintegy 650 céget jelent –, úgy, hogy a programokat és az új rendszert csak ismerik. Az EME veszélyeztetve látja a közlekedésbiztonságot, az állampolgárok szolgáltatáshoz történő gyors és szabad hozzáférését, amit nem pótol a hatóság által kiadott, érvényességet meghosszabbító igazolás, mert az csak hazánk területén érvényes. Az EME elhárítja annak felelősségét, hogy sikertelenség esetén a hatóság a magánvállalkozásokat állítsa pellengérre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.