Jövőre vonatai egy részének leállítására kényszerülhet a MÁV, mert hetven vonalán nem tudja finanszírozni a személyszállítást. A vasút leépítéséről vagy terven felüli pénzeléséről még nincs döntés.
A Népszabadság szerint öt változatban vizsgálja a közlekedési tárca a MÁV 2008-as menetrendjének tervét. Kettő azzal számol, hogy a július elején megalakuló MÁV Start Zrt. a költségvetés és a konvergenciaprogram kereteit meghaladó támogatással közlekedteti majd vonatait. A megszabott finanszírozásba beszorítható változatok szerint viszont a 14 szárnyvonalon decemberben elrendelt forgalomszüneteltetést a vonalak mintegy felére ki kellene terjeszteni.
Jelenlegi menetrendje változatlanul hagyásához 131 milliárd forint állami költségtérítésre lenne szüksége a MÁV Startnak, ez viszont 41 milliárddal lépi túl a betervezett keretet. A legdrasztikusabb változat szerint a tavaly bezárt 14 után a MÁV újabb 70 vasútvonalán állítanák le a személyszállítást, a megmaradó vonalakon mintegy harmadával csökkentenék a teljesítményt. A menetrend szerint pedig csak 514 ezer vonat közlekedhetne. A rendkívül szigorú visszametszés lehetővé tenné, hogy a meghagyott személyszállítás az ideinél tíz százalékkal alacsonyabb, 81 milliárdos támogatásból is elvegetáljon. A mostani tervek év végéig még átalakulnak, ám az állami vasút több vonalán szinte biztosan kénytelen lesz folytatni a decemberben megkezdett visszavonulást.
Idén privatizáció? A hirszerzo.hu információi szerint idén megvalósul a MÁV átalakítása, illetve privatizációja. Az adminisztratív terhek csökkentésének befejezését 2008 legvégére ígérik, akárcsak az elektronikus ügyintézés teljes körű bevezetését. A tömegközlekedésben az egységes tarifarendszer bevezetése közigazgatási egyeztetés alatt van – derül ki a Draskovics Tibor kormánybiztos vezette államreform-bizottság által készített összesítésből, mely a konvergenciaprogramban szereplő strukturális reformok előrehaladásáról szól. (T. K.)

Alapjogokért Központ: Lengyelország, a globalisták kísérleti terepe