Még nem volt kirívó műszaki probléma a magyar Gripenekkel azóta, hogy tavaly márciusban megérkeztek az első svéd gyártmányú vadászrepülőgépek a kecskeméti légibázisra – tudtuk meg bennfentes forrásból. A svéd fél azonban jelentős késésben van egy speciális adatátviteli berendezés beépítésével, ám információink szerint ennek inkább jogi, mintsem technikai okai vannak.
A gépek most azért állnak, mert – alighanem egy rejtett hiba miatt – múlt csütörtökön Svédországban lezuhant egy hasonló repülőgép: „nem szándékos katapultálás” történt, azaz a pilótát úgy vetette ki ülése Gripenjéből, hogy a vészhelyzeti folyamatot nem ő indította be. Amíg a hibaforrást nem azonosítják teljes biztonsággal a svéd és a katapultülést gyártó brit szakemberek, illetve nem találnak a problémára megoldást, addig nem repülhetnek a vadászgépek sem a svéd, sem a magyar, sem pedig a cseh légierőnél.
Forrásaink szerint idehaza mindössze néhány kisebb probléma fordult eddig elő, amelyek „többé-kevésbé összhangban vannak egy új technika új körülmények közötti üzemeltetésére jellemző normákkal”. Mint arról például lapunk is beszámolt, a tervezettnél több kerékköpeny fogy, mert Kecskeméten érdesebb és keményebb a beton, mint Svédországban. A magyar gépekben lévő katapultülésekről mindössze anynyit tudni, hogy azokat (több más alkatrésszel, fődarabbal együtt) az eredeti, 2001-es szerződésben szereplő használt repülőgépekből örökölték a Gripenek. A kilencvenes évek közepén gyártott és felújított, illetve újonnan (2004-et követően) előállított alkatrészek miatt nevezik bennfentesek a Puma század Gripenjeit „öszvérnek”.

Menczer: A teljes magyar dollármédia cinkos, támogatnak egy hazaárulót – videó