Mióta az egészségügy átalakítása elkezdődött, megsokszorozódott azoknak a száma, akik az Egészségügyi Minisztériumtól várnak választ egyedi kérdéseikre. Budapest elegáns negyedében, az Akadémia utcában található a szaktárca ügyfélszolgálata. A kis teremben három munkatárs dolgozik, egyikük a munkaügyi, másikuk a szociális, a harmadik szakember pedig az egészségügyi kérdésekre válaszol. Folyamatosan csöngenek a telefonok, de a személyesen megjelenők is itt tehetik fel kérdéseiket. Az egészségügyet érintő kérdésekre ottjártamkor egy idősebb úr adott válaszokat. Illetve megpróbált válaszolni: állandóan csöngött a telefonja, s kiderült, hogy a munkaügyi vonalon is a reformmal kapcsolatos kérdést akar valaki feltenni. Ilyenkor vár a kedves ügyfél, mármint az, aki személyesen elfáradt a szolgálathoz. Egy várakozó hölgy elmondja, két, egyszerű oldatos infúziós kezelésért ötvenezer forintos számlát írattak alá vele a kórházban. Mivel ezt az összeget túlzónak tartja, szeretné megtudni, hogy becsapták-e. Választ nem kapott, átirányították a főváros másik részén található Országos Egészségbiztosítási Pénztárhoz.
Az Egészségügyi Minisztérium internetes honlapján a Fórum rovatban is kizárólag kérdéseket fogalmaznak meg a beírók. Többen egyenesen a miniszternek címezik kérdéseiket. Például arra kíváncsiak, hogy miért nem a munkaviszony alapján (befizetett tb) ítélik meg a vizitdíjas díjkötelességet, vagy arra, hogy a szívbetegek a cukor- és a rákbetegekkel együtt miért kapnak mentességet a vizitdíj megfizetése alól. – Az elmúlt időszak kérdéseinek zöme a vizitdíjról és a kórházak átalakításáról szólt, de a megszokottnál többször kérnek tanácsot háziorvosok és más egészségügyi szolgáltatók is, hogy adott esetben mi a teendő – tudtuk meg a szaktárca sajtóosztályától. Sokan érdeklődnek az egyes fekvőbeteg-gyógyintézetek területi ellátási kötelezettségéről és arról, hogyan vehetik igénybe a már megszokott intézményt, illetve bevált orvosukat. A kérdezők többnyire udvariasak, a kérdésekben többé-kevésbé tájékozottak, de állítólag vannak hiányos ismeretű és nagy hangú ügyfelek is.
Míg a korábbi években a napi ügyfélforgalomra hozzávetőlegesen 50-60 telefonhívás és öt-hat személyes megkeresés volt jellemző, ez az utóbbi időszakban jelentősen megnőtt – ismerte el a kommunikációs munkatárs. A vizitdíj bevezetése előtti hetekben napi 120-140 telefonhívás és 10-12 személyes megkeresés fordult elő. Az elektronikus és postai levélben érkezett megkeresések száma szintén hasonló mértékben növekedett, az év elején naponta 60-70 ügyfél fordult hozzájuk ilyen módon. A vizitdíj bevezetése óta a forgalom még tovább növekedett. Ebben a helyzetben a háromfős személyes ügyfélszolgálati létszám mellett a reformmal kapcsolatos kérdések miatt még tíz munkatársat vontak be a levelek megválaszolásába, a minisztérium épületében pedig négy köztisztviselő írja a válaszleveleket. Mindezen túl a miniszteri kabinet munkatársai is próbálnak az e-mailben, telefonon, levélben feltett kérdésekre válaszolni, s esetenként a sajtóosztály is beszáll a munkába. Április elsejétől érvényes az új kórházi beutalási rend, de a területi ellátási rendet addig még korrigálják – közölte néhány napja az Egészségügyi Minisztérium államtitkára. Az intézményeknek március 19-ig kellett jelezniük az esetleges pontosításokat a szaktárcának. A gondosan előkészített reform során ugyanis jó néhány településhez nem rendeltek kórházat vagy osztályt. Mások pedig az ország szinte legtávolabbi pontjához tartoznak. Az egészségbiztosítási pénztár internetes oldalán mindenki megtudhatja, hogy lakcíme szerint mely egészségügyi intézményhez tartozik. Itt egyenesen elképesztő intézményi besorolással találkozhat az ember. A Mohácson élők gyermekszemészeti kérdésben például a budapesti Heim Pál -gyermekkórházhoz, alkoholfüggőség esetén pedig a szabolcsi Nagykállóhoz tartoznak, ott található ugyanis a gyógyításra kijelölt kórház. Érdekességképpen: vasúton Mohácstól Budapest 288, Nagykálló pedig 568 kilométerre található. Vonattal Mohácstól Budapestig egy–három átszállással négy–nyolc óra az út, Mohácstól Nagykállóig viszont három–kilenc átszállással kilenc és fél–tizennyolc és fél óra. A retúrjegy ára nyolc- és tizenötezer forint. Ezzel az elképesztő intézkedéssel kapcsolatban e-mailben kérdést küldtem az Egészségügyi Minisztérium ügyfélszolgálatának és az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet lakossági tájékoztató szolgálatának. „Én magam Budapesten élek, de a Mohácson élő, internettel nem rendelkező rokonomat érdekelné a következő kérdés. Milyen esetekben tartoznak ők gyermekszemészeti kérdésben a budapesti Heim Pál Gyermekkórházhoz és Rendelőintézethez, alkoholfüggőség esetén pedig miért a szabolcsi Nagykálló a gyógyításra kijelölt kórház?”
A két héttel ezelőtt elküldött kérdésre egyik helyről sem érkezett válasz.

Ez a KRESZ-szabály sokaknál kiverte a biztosítékot