Nem pálya, csak pénzbe kerül

M2 – az utóbbi napokban ez a felirat fogadja a Budapest és Vác között autózókat a régebben 2/A-nak nevezett, a Duna-parti településeket elkerülő úton. Az átkeresztelés igen megtévesztő, a szakasz ugyanis nem autópályává, csak autóúttá avanzsált, és személygépkocsiknak április 1-je óta sem díjköteles. A D2–D4 kategóriák számára azonban igen.

Kiss Roland
2007. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég lépett életbe a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) azon rendelete, amely jelentősen átalakítja a magyar díjköteles úthálózat rendszerét. Az egyik fontos változás, hogy vasárnap óta a 3,5 tonna megengedett össztömegnél nehezebb járművek (D2–D4-es kategória) a korábban ingyenes autópálya-szakaszokat és az autóutakat is csak díjfizetés ellenében vehetik igénybe, néhány kivétellel. A 12 tonnánál nehezebb járművek (D4-es kategória) pedig további mintegy negyven útszakaszon lesznek kötelesek matricát vásárolni, és a tervek szerint a jövő évtől ezt kiterjesztenék a 12 tonna alatti D2-es és a D3-as járművekre is. A személygépkocsik azonban elvileg jelenleg is matrica nélkül is használhatják az autóutakat. Azért csak elvileg, mert április 1-jétől egyes főutakat autóúttá és egyben matricakötelessé minősítettek át: ilyen új szakaszok az M15-ös, az M70-es, valamint az M9-es autóút. (Ez utóbbi a szekszárdi Duna-hidat takarja.) A Budapestet Váccal összekötő 2/A főút is új nevet kapott, az M2-es feliratok ellenére azonban a személygépkocsiknak ez a szakasz április 1-je óta sem fizetős. A 30 kilométeres szakaszon azonban a teherjárművek kötelesek matricát vásárolni, és a D4-es katerógia számára a Vác és Rétság közötti további mintegy 17 kilométer is csak matricával vehető igénybe.
További bonyodalmat okoz, hogy az M előtag nem jár automatikusan magasabb sebességhatárral. Egyes új autóutakon ugyanis marad a 80 kilométer per órás limit, az M2-esen azonban jelenleg óránként 90 kilométeres sebeséggel lehet haladni. E besorolások felülvizsgálata jelenleg is folyik, kisebb módosítások tehát még lehetnek – közölte lapunk kérdésére Winkler-Virág András, az Állami Autópálya- kezelő Zrt. kommunikációs vezetője. Érdemes megjegyezni, hogy 2/A-nak április 1-je óta az M0-s autópálya M2 és 2-es főút közötti 3 kilométerét nevezik. Ajánlatos észben tartani azt is, hogy az M0-s autóút, az autópályák fővárosi, valamint Budapest és az M0-s autóút közötti szakasza minden jármű számára díjmentes maradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.