Nem repülnek a pumás Gripenek

Repülési tilalmat rendeltek el a magyar légierő kilenc Gripen vadászrepülőgépére azután, hogy felvetődött a gyanú: ugyanolyan súlyos hibát hordozhatnak, mint ami miatt a svéd légierő a napokban elvesztett egy hasonló repülőgépet.

2007. 04. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csütörtök délután érte baleset a svéd Gripent a skandináv állam északi részén lévő Vidsel repülőterén. A 37 éves Stefan „Scooter” Kaarle éppen a leszállás előtti éles fordulót hajtotta végre, amikor legnagyobb meglepetésére beindult katapultülése, amely szemvillanás alatt kivetette a repülőgépből. A Gripen magára hagyva, az irányítótoronytól mintegy ötszáz méterre csapódott be a hó és fenyőfák borította területre, a pilóta ejtőernyőjén biztonságban földet ért.
Kezdetben úgy látszott, hogy a repülőgép és a katapultülés gyártóira (a svéd Saab, illetve a brit Martin Baker) meglehetősen rossz fényt vető eset csak a svéd légierő 53, legújabb C és D változatú Gripenjeit érinti, később azonban kiderült, hogy a külföldön üzemelő, hasonló gépeknek (14 Csehországban, 9 Magyarországon, 1 Dél-Afrikában) is a földön kell maradniuk a vizsgálat és a szükséges korrekciók idejére. Ha az eljárás igazolja a kezdeti félelmeket, úgy elképzelhető, hogy a magyar pilóták is egyfajta „bombán” ültek gépeikben.
Információink szerint a vizsgálatot végzők fókuszában egy korábbról már ismert probléma áll. Eszerint a pilóták túlterhelés elleni, felfújódó nadrágja kimozdíthatja helyéről az ülés mellső részén, a pilóták lába között elhelyezett katapultkart, ami a katapultálási folyamat beindulásához vezethet. Elképzelhető, hogy amikor Kaarle Vidsel felett 5–7 G-s fordulóba vitte a gépét, úgynevezett G-ruhájának működése idézte elő a nem szándékolt katapultálást. Bár korábban nem okozott balesetet, a problémát állítólag már megpróbálták kezelni: az újabb gépeken új típusú katapultkart építettek be.
A Honvédelmi Minisztérium szombat este közleményében erősítette meg, hogy ideiglenesen szünetelteti a kecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis első, Puma századának Gripen-repüléseit, mert a svéd baleset kivizsgálásának eddigi adatai szerint nem zárható ki, hogy vétlen vagy nem szándékolt katapultálás történt. A közlemény kitér arra is, hogy a NATO-nak alárendelt készültségi szolgálatot nem érinti az ideiglenes szüneteltetés, mert azt a bázis továbbra is ellátja a MiG–29-es géptípussal. Arról viszont nem ejt szót, hogy a jelenleg tíz magyar és két svéd pilótával, illetve kilenc repülőgéppel repülő hazai Gripen-csapatot roszszabbkor nem is érhette volna a tilalom. A Puma század ugyanis a magyar Gripenek első külföldi gyakorlatára készül, amelyet egy szardíniai légitámaszponton rendez meg az olasz légierő májusban – ez lesz a magyar gépek NATO-kompatibilitásának első próbája.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.