Tizedével csökkent a finanszírozás keretében vásárolt új és használt személyautók száma az év első negyedében – tette közzé a Magyar Lízingszövetség. Ám eközben folytatódott az a tendencia, hogy a vevők egyre kevesebb önrész mellett egyre magasabb összegű hitelt vettek igénybe egy-egy autó megvásárlásához, ezért a finanszírozott összeg – a várakozásokkal ellentétben – nem csökkent, hanem minimális emelkedést mutatott.
A szövetség által közzétett adatok szerint 2007 első negyedévében a tavalyi esztendő azonos időszakához képest 12 százalékkal növekedett a teljes lízingpiac, s azon belül 2 százalékkal az autóhitelezés a finanszírozott volumen tekintetében. A személy- és kishaszon-gépjárművek finanszírozása 158,6 milliárd forintot ért el, ami az előző év átlagához képest 1,5 százalékos csökkenést jelent. Kismértékben nőtt mind az új autók, mind a flották részesedése, a használt autók a teljes új kötésállomány mintegy 34 százalékát teszik ki.
A finanszírozott gépjárművek árának emelkedése és az önrész további csökkenése együttesen kompenzálta a finanszírozott gépjárművek számának több mint 10 százalékos visszaesését – mondta Báti Balázs, a szövetség elnöke.
Az önrész csökkenése ebben az időszakban tovább növelte a lízingcégek kockázatát, az átlagos önrész jelenleg 27 százalék, szemben a két évvel ezelőtti 35 s az egy évvel ezelőtti 30 százalékkal.
A Magyar Lízingszövetség saját sikerének tekinti, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete kiadott egy vezetői körlevelet, amely részletesen kifejti az ügyfél-tájékoztatás színvonalának emelésére és az autófinanszírozási szerződések kockázatának mérséklésére vonatkozó elvárásait.
Báti Balázs szerint a lízingcégek komolyan veszik az ajánlást, és ha nem is egyik napról a másikra, de hamarosan érzékelhető lesz a nullaszázalékos önrészű, valamint a tízéves futamidejű konstrukciók visszaszorulása.
Gulyás Gergely: A háborús veszély nagyobb, mint valaha