Ütött az önálló Volánok órája?

Bár hivatalosan tagadják, már készül a Volán-társaságok regionális átszervezéséről szóló megvalósíthatósági tanulmány – tudta meg lapunk. Egy korábbi államtitkári nyilatkozatból pedig egyértelmű, hogy az átszervezés célja a privatizáció előkészítése.

2007. 04. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már készülnek azok a megvalósíthatósági tanulmányok a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM), amelyek alapján regionális cégekbe szervezik a Volán-vállalatokat – állítja a Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvivője. Horváth László lapunk kérdésére elmondta, hogy erről papírjuk is van. Három érdekvédelmi szervezet még januárban fordult Kóka János miniszterhez, amelyben kérték, hogy az őket érintő kérdésekben a szaktárca tárgyaljon velük. Az erre küldött válaszban a miniszter megerősítette, hogy a GKM-ben folynak a regionális öszszevonás előkészületei.
A szakszervezeteken kívül egyes Volán-társaságok vezetői is tiltakoztak a régiós átszervezés ellen. A Zala Volán Zrt.-nél például azzal érveltek, hogy a fő bevételi forrásukat biztosító személyszállítás háromnegyedét a helyközi közlekedés adja. Az átszervezés ellen szól Zala megye településszerkezete is. A régiós átszervezés ellen foglaltak állást a megyei közgyűlések és a megyeszékhelyek önkormányzatai is. A központosítás ellene szól a manapság gyakran hangoztatott szubszidiaritás elvének is, vagyis, hogy amit helyben el lehet intézni, azt ott kell megtenni. A rugalmasság, a helyi igények szerinti működés könynyebben megvalósítható a megyei szintű szervezetben, mint a régiósban – érvelt Horváth László.
Mint lapunk korábban megírta, ellentmondásba keveredtek az ÁPV Zrt. hivatalos álláspontja és a Volán-társaságok átszervezéséről, illetve privatizációjáról szóló magas szintű megnyilatkozások. Az ÁPV Zrt. szerint a Volán-társaságok ugyan nem tartoznak a tartós állami tulajdonban maradó vállalatok közé, de jelenleg az ÁPV-ben privatizáció előkészítésével kapcsolatos munka nem folyik. A cég kommunikációs vezetője, Oravecz Péter kérdésünkre korábban azt közölte, arról az ÁPV Zrt. nem tud nyilatkozni, hogy a kormánynak milyen ez irányú tervei vannak.
A kabinet szándékairól meglehetősen pontos képet adott Garamhegyi Ábel, a gazdasági tárca államtitkára, aki a Megyei Jogú Városok Szövetségének Pécsett tartott közgyűlésén március 10-én kifejtette: a tizenkilenc megyei Volán-társaságot előbb hét régiós cégbe vonják össze, majd ezeket kínálják fel eladásra a befektetőknek. A tervről később nem sikerült nyilatkozatra bírnunk sem az államtitkárt, sem a tárca szóvivőjét. Tovább árnyalja ezt a képet, hogy Vásárhelyi István, az ÁPV Zrt. elnöke a közelmúltban egy nyilatkozatában azt mondta: „A Volán-vállalatok nyereséges tevékenységét valamilyen tőkebevonással piacképessé kell tennünk.”
Horváth László, a Volános Érdekvédők Együttműködési Fórumának ügyvivője állítása szerint az ÁPV Zrt. magas rangú tisztségviselője érdekvédelmi tisztségviselők jelenlétében azt nyilatkozta, hogy a regionális átszervezés napirenden van. Garamhegyi Ábel, a gazdasági tárca államtitkára pedig maga mondta el, hogy az átszervezés célja a privatizáció előkészítése. A kör bezárult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.