Vihar a Harcosok körül

Hosszas keresgélést követően Alfred Gusenbauer osztrák szociáldemokrata kancellár megtalálta a tűt a szénakazalban: rálelt arra a bizonyítékra, amellyel Bécsnek sikerülhet visszamondania Eurofighter-megrendelését.

2007. 04. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korszerű, európai koprodukcióban készülő 18 vadászgép szállításáról még az előző, Wolfgang Schüssel vezette osztrák polgári kormányzat döntött, hogy hangsúlyosabbá tehessék Ausztria stabilizáló szerepét a régióban; a baloldal viszont választási kampányának központi elemévé tette a megrendelés törlését.
Egészen eddig úgy tűnt, hogy Gusenbauerék nem találnak fogást a szerződésen, így az egyedüli utat választási ígéretük teljesítéséhez az 1,5 milliárd eurós kötbér megfizetése jelentette volna. A múlt héten azonban váratlan ajándék pottyant az ölükbe. Kiderült, hogy a vadászgépprojektet vezető Erich Wolf tábornok feleségével közös hirdetési cége 87 600 eurós „kölcsönt” kapott a gyártó EADS konszerntől, amit soha nem fizetett vissza. Bár a korrupciót ezzel még nem bizonyították, a szerződés tilt mindennemű pénzügyi kapcsolatot az ügyletet intéző hivatalnokok és a gyártó között, ami jogilag lehetővé teheti a szerződés visszamondását a Gusenbauer-kabinet részéről. Norbert Darabos védelmi miniszter nyomban felfüggesztette beosztásából, és az ügyészségnél is feljelentette a korábban a légierő parancsnoki tisztét betöltő Wolfot, aki tagadja a vádakat.
A pénzt a jelenleg Thaiföldön tartózkodó Erhard Steininger fegyveripari lobbista közvetítésével utalták át, aki az EADS-nak dolgozott Ausztriában. A Die Presse napilap szerint a férfi Wolfék mellett máshova is utalt pénzt. Többek között kétszázezer eurót kapott a magyarországi Hortobágy Consulting és Management Kft. is, hivatalosan „pilótákért és kiképzésükért”, ami enyhén szólva nem egészen illik a cég profiljába.
Mindeközben azzal kevesen foglalkoznak, hogy a Bundesheer mivel védi majd a légteret; ez jelenleg a Svájctól bérelt régi amerikai F–5-ösökre hárul. Pedig az első, Ausztriának szánt Eurofighter szűzfelszállására a botrány kirobbanása előtt, márciusban sor került az EADS bajorországi repülőterén, 12 osztrák pilótát átképzett a Luftwaffe, és a repülőszimulátort is üzembe helyezték a felújított zeltwegi légibázison – a fejleményeket tekintve talán hiába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.