Hónapokkal ezelőtt elkezdték a tolnaiak a csaknem hetven kilométeres útszakasz feltárásának az előkészületeit, s ezzel szeptemberig végeztek is volna. Időközben azonban egy miniszteri rendelet egy új szervezet, a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat (KÖSZ) hatáskörébe rendelte a munkákat. A szakma tiltakozása ellenére hozták meg a döntést, amely szerint a nettó százmillió forintos értékhatárt meghaladó beruházásokat – például a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez tartozó útépítést is – a szakszolgálat felügyeli majd.
A Tolna megyei Wosinsky Mór Megyei Múzeum igazgatója, Gál Attila szerint a helyi szerepkörök csonkítása áll a döntés hátterében, hiszen ettől kezdve egy központi hivatal végezheti az illetékességi területükön elkezdett munkálatokat. Nemcsak hogy leállt a feltárás, teszi hozzá Wosinsky Mór Megyei Múzeum igazgatója, de azok határidejét is 2008 novemberére halasztották. – Igaz, azóta már minket is megkerestek azzal, hogy vegyünk részt a szakmai munkában – mondja Gál Attila. A szakember azt gyanítja azért, mert az új szervezet felállítása még nem járt teljes sikerrel. – Az autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út építőivel kötendő szerződést azonban már nem mi írjuk alá – rögzíti a tényeket.
A szomszédos Baranyában az M6/M60-as további nyomvonalán jobb a helyzet, hiszen itt a régészek néhány hét késéssel, de tartani tudják majd az idei esztendő szeptemberére vonatkozó határidőt. Nagy Erzsébet, a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága régészeti osztályának vezetője közölte, hogy mindez csak annak köszönhető, hogy ezen a szakaszokon ők már élő szerződéssel rendelkeztek, így az új szolgálat belépése a munkájukat nem hátráltatja.
A feltárások körüli viták a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tájékoztatása szerint nem befolyásolják az útépítés ütemtervét. A minisztérium kommunikációs főosztálya arról tájékoztatott, hogy a Dunaújváros és Szekszárd közötti szelvény kivitelezése az előkészítő szakaszban van. Az építkezés a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerint 2008-ban megkezdődhet, s az M6/M60-as út 2010-re, a pécsi Európa kulturális fővárosa program évére eléri a baranyai megyeszékhelyt is.
Az új szolgálat részéről a megbízott főigazgató, Virágos Gábor korábban alaptalannak minősítette a régészek kritikáit. A cél ugyanis az volt, hogy egy olyan „egységes, logikus feltárási rendszert hozzanak létre, amely azonos költséggel és hatékonyan végzi a feladatát”.
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium természetesen hasonló állásponton van. Megítélésük szerint a szóban forgó módosítások célja a régészettudomány megerősítése, illetve a kiemelt nagyberuházások régészeti kutatásának közvetlen állami szolgáltatásként való biztosítása volt.

Magyar Pétert nagyon leszidhatták Weber úrék - fotó