Csúszhat az M6-os út építése?

Szeptemberig kellett volna befejezni a régészeti feltárást a Dunaújváros és Szekszárd között létesítendő gyorsforgalmi út szakaszának nyomvonalán. A Tolna megyei múzeum el is kezdte az előkészületeket, de egy új minisztériumi rendelet az áprilistól felállított Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat kezébe adta a munkákat.

Bóka Máté Ciprián
2007. 05. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hónapokkal ezelőtt elkezdték a tolnaiak a csaknem hetven kilométeres útszakasz feltárásának az előkészületeit, s ezzel szeptemberig végeztek is volna. Időközben azonban egy miniszteri rendelet egy új szervezet, a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat (KÖSZ) hatáskörébe rendelte a munkákat. A szakma tiltakozása ellenére hozták meg a döntést, amely szerint a nettó százmillió forintos értékhatárt meghaladó beruházásokat – például a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez tartozó útépítést is – a szakszolgálat felügyeli majd.
A Tolna megyei Wosinsky Mór Megyei Múzeum igazgatója, Gál Attila szerint a helyi szerepkörök csonkítása áll a döntés hátterében, hiszen ettől kezdve egy központi hivatal végezheti az illetékességi területükön elkezdett munkálatokat. Nemcsak hogy leállt a feltárás, teszi hozzá Wosinsky Mór Megyei Múzeum igazgatója, de azok határidejét is 2008 novemberére halasztották. – Igaz, azóta már minket is megkerestek azzal, hogy vegyünk részt a szakmai munkában – mondja Gál Attila. A szakember azt gyanítja azért, mert az új szervezet felállítása még nem járt teljes sikerrel. – Az autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út építőivel kötendő szerződést azonban már nem mi írjuk alá – rögzíti a tényeket.
A szomszédos Baranyában az M6/M60-as további nyomvonalán jobb a helyzet, hiszen itt a régészek néhány hét késéssel, de tartani tudják majd az idei esztendő szeptemberére vonatkozó határidőt. Nagy Erzsébet, a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága régészeti osztályának vezetője közölte, hogy mindez csak annak köszönhető, hogy ezen a szakaszokon ők már élő szerződéssel rendelkeztek, így az új szolgálat belépése a munkájukat nem hátráltatja.
A feltárások körüli viták a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tájékoztatása szerint nem befolyásolják az útépítés ütemtervét. A minisztérium kommunikációs főosztálya arról tájékoztatott, hogy a Dunaújváros és Szekszárd közötti szelvény kivitelezése az előkészítő szakaszban van. Az építkezés a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerint 2008-ban megkezdődhet, s az M6/M60-as út 2010-re, a pécsi Európa kulturális fővárosa program évére eléri a baranyai megyeszékhelyt is.
Az új szolgálat részéről a megbízott főigazgató, Virágos Gábor korábban alaptalannak minősítette a régészek kritikáit. A cél ugyanis az volt, hogy egy olyan „egységes, logikus feltárási rendszert hozzanak létre, amely azonos költséggel és hatékonyan végzi a feladatát”.
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium természetesen hasonló állásponton van. Megítélésük szerint a szóban forgó módosítások célja a régészettudomány megerősítése, illetve a kiemelt nagyberuházások régészeti kutatásának közvetlen állami szolgáltatásként való biztosítása volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.