Több, lapunkat megkereső érettségiztető szaktanár egybehangzóan arról számolt be, hogy a szerdai középszintű történelem-írásbelin a 17-es választható feladatban az 1848–49-es szabadságharc és forradalom alatti nemzetiségi kérdés magyarországi alakulásáról kellett esszét írni, noha a vonatkozó kormányrendeletből kiderül: ezt a kérdéskört csak az emelt szinten vizsgázóknak lehetett volna feladni. A témakörben a pesti forradalom eseményeiről vagy az áprilisi törvényekről kérdezhették volna a középszinten vizsgázókat.
– A 17. számú feladat, jóllehet a nemzetiségi kérdést állítja középpontba, mégsem azonos nehézségű az emelt szintű követelményekkel – reagáltak az oktatási minisztériumban. Magyarázatuk szerint a központilag kiadott emelt szintű követelmények ugyanis „nemzetiségi törekvések a Habsburg-birodalomban” címmel fogalmaznak meg elvárást, s ez feltételezi egy nagyobb, több évszázados időszak átlátását. A 17. számú középszintű esszé konkrétan a szabadságharc időszakán belül várja el a téma nem túl bonyolult átlátását – válaszolták a tárcánál. Hozzátették: kétségtelen, hogy a feladat összetettebb, mint a többi rövid esszé, ám a diákoknak választási lehetőségük volt más esszé megválaszolására is. A középszintű történelemtételek között egyébként már szerdán is találtak kisebb hibát. A 19. feladatban XIII. helyett az MSZMP XII. kongresszusa szerepelt mint az utolsó „zavartalan” kongresszus, ahol meghirdették a dinamizmus programját.
Öt iskolában okozott gondot tegnap az angolérettségi hanganyagát tartalmazó CD lejátszása. A tárca szerint a fennakadás a vizsgáztató intézmények hibájából történt, mert nem ellenőrizték előre, hogy a lejátszókon jól működnek-e a lemezek. Végül a nehézségekből nem lett különösebb probléma, az iskolák vagy a vizsgarészek felcserélésével, vagy más csoportban már jól alkalmazott eszközzel megoldották a feladat lebonyolítását.

Menczer Tamás: Elfogtam egy levelet!