Bár a MÁV vezető szakemberei ezekben a napokban kétnapos szakmai konferencián a cég fejlesztéséről tárgyalnak, az utasokat leginkább továbbra is a tarifaemelés foglalkoztatja. Különösen azt nem értik, hogy miért drágultak az átlagosnál jobban az elővárosi forgalom jegyei. Lapunk kérdésére Matéczné Németh Ágnes, a személyszállítási üzletág üzemeltetési igazgatója elmondta, hatósági intézkedésre drágultak a jegyek. A cél a közúti és vasúti közösségi közlekedés tarifáinak egymáshoz igazítása volt, ennek következtében az 50 kilométer alatti távolságokon a 17 százalékos átlagot meghaladta az áremelés. Kérdésünkre, hogy ez miként szolgálja az elővárosi forgalom vasútra terelését, a szakember elismerte, a drágulás – különösen a diákkedvezmények átalakítása miatt – rövid távon visszavetheti az utasforgalmat és a cég bevételeit, de abban bíznak, hogy korszerűbb járművekkel és szolgáltatásokkal viszszacsábítják az utasokat.
A 2007–2013. évi Közlekedési operatív programban 753 milliárd forint forrás áll rendelkezésre vasúti projektekre, s ezen időszak alatt a MÁV saját forrásból további 197 milliárd forintot szán fejlesztésre – mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója tegnap. Az utasok visszacsábítását segíti majd az ütemes menetrend országos bevezetése is, ennek várható időpontja azonban még nem ismert. Budapest elővárosi vasúti forgalmának fejlesztését felújított, illetve új vonatok beállításával segítik. Már kiírták a következő 30 Flirt motorvonat finanszírozására szolgáló pályázatot, 10 Talentet állítanak be a közeljövőben, s tesztelik a közönséget az emeletes motorvonatok ügyében. Az esztergomi vonal felújítása során egy időre lezárják majd az Északi összekötő vasúti hidat, ekkor a vonatok nem juthatnak be a Nyugati pályaudvarra. Mentő megoldásként a Desirók a HÉV pályáját használva ideiglenesen a Margit hídnál teszik le az utasokat. Ha a kényszermegoldás sikeres lesz, a MÁV megfontolja, hogy – a Nyugati mellett – tartósan használja a Margit hídi végállomást.
Meg kell téríteni a kiadásokat. Elfogadta tegnap az Európai Parlament a vasúti és közúti közszolgáltatásokról szóló uniós irányelvet, amely megakadályozza, hogy a szolgáltató költségeit csak hiányosan térítse meg az állam, vagy az önkormányzat. Barsiné Pataky Etelka néppárti képviselő szerint ez a szabály különösen fontos a BKV és a MÁV esetében, ahol fennáll az alulfinanszírozás. (MN)
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!