Leégett a Cutty Sark clipper

Kis híján megsemmisült a brit kereskedelmi tengerhajózás szimbóluma, az 1869-ben épült Cutty Sark. A múzeumként működő vitorlásmatuzsálem London Greenwich negyedében gyulladt ki tegnap hajnalban; a tűzvész okait még kutatják.

MN-összeállítás
2007. 05. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kigyulladt és súlyosan megrongálódott tegnap kora reggel a világ leghíresebb vitorlása, a kelet-londoni Greenwich szárazdokkjában kiállított Cutty Sark – adta hírül az AFP. A turisták által igen kedvelt múzeumhajó tavaly óta zárva tart a látogatók előtt, mert elkezdték a 2009-ig tervezett restaurálását. Eredeti berendezésének egy részét – többek között az árbocot, a kormánykereket és az orrdíszt – már korábban műhelybe vitték, ennek köszönhető, hogy nem semmisült meg.
A több emelet magasságig felcsapó lángokat háromórás munkával negyven tűzoltó fékezte meg. Sokáig attól tartottak, hogy a javításhoz használt gázpalackok is felrobbannak, sőt az is kérdéses volt, hogy egyáltalán sikerül-e megmenteni a brit kereskedelmi tengerhajózás szimbólumát. Késő délelőttre kiderült: koromtól feketén, de megmaradt a clipper, igaz, a parancsnoki híd, illetve a test is erősen megrongálódott.
A biztonsági kamerák több, a hajó körül mozgó emberi alakot, majd a lángok megjelenésekor egy nagy sebességgel elszáguldó szürke autót is felvettek. A szakemberek nem zárják ki, hogy gyújtogatás történt. Kis híján elveszítettünk egy darabot a történelmünkből – nyilatkozta a BBC-nek Richard Doughty, a műemlék vitorlást gondozó Cutty Sark Trust vezetője.
A teaszállító tengeri hajók versenytársának szánt Cutty Sarkot 1869-ben, a skóciai Scott&Linton műhelyben építették, s egy évvel később tették vízre. Ívelt, keskeny formájának és rendkívül nagy vitorlafelületének köszönhetően évről évre sebességi rekordokat döntött. A háromárbocos kezdetben teát szállított Kínából Angliába a Jóreménység fokának megkerülésével. A Sanghaj és Anglia közötti távot 122 nap alatt tette meg. Később Ausztrália és a szigetország között, gyapjúval megrakva közlekedett; 67 napig tartó útjával újabb sebességi csúcsot állított fel. Ezután, 1895-től egy portugál hajóstársaságé lett, átalakították, majd 1922-ben Wilfred Dowman angol kapitány tulajdonába került, aki helyreállította, majd kiképzőhajóként használták. Több mint fél évszázada Greenwichben, a tengerészeti múzeum melletti szárazdokkban áll. Eddig 15 millió turista kereste fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.