Harmincnapos előjegyzésre tudjuk vállalni az autóját – volt a válasz tegnap, az új vizsgarend működésének első napján a legtöbb általunk felhívott szervizben, vizsgahelyen. Az autóklub Boldizsár utcai szervizében a munkafelvevő elmondta: az úgynevezett integrált vizsgálat időigényesebb, mint a korábbi, ezért még megbecsülni sem tudják, hogy egy nap alatt hány gépkocsit tudnak levizsgáztatni. Más szervizben azt közölték, míg korábban 35-40 autót hívtak be egy napra, az új rendszer első napján mindössze 5 autót láttak el.
Számos vizsgáztató cégnél nem működött a tegnap üzembe lépett integrált műszaki vizsga informatikai rendszere. Egy neve elhallgatását kérő, vizsgáztatással foglalkozó vállalkozó információi szerint országos szinten több helyen működésképtelen a rendszer, kollégái jelezték, hogy áll a vizsgáztatás. Elmondták, bár rendelkeznek az integrált műszaki vizsga elvégzéséhez szükséges infrastruktúrával – informatikai rendszerrel, szoftverrel –, a program működésképtelen. Több tucat kamion állt a vizsgáztatásra várva – közölte a betelefonáló. A vizsgáztatók nem tehettek mást, mint hallgatták a várakozók őrjöngését. Megyei szinten egy-egy helyen, a közlekedési hatóság vizsgahelyein működött a rendszer, ám a vállalkozásban működő műhelyek nem tudták használni a szoftvert – fűzte hozzá.
Az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesülete (EME) vezetői tegnap nem kívántak válaszolni kérdéseinkre, azt közölték, hogy a hét végén összegzik az első napok tapasztalatait, s majd azt teszik közzé. Mint arról lapunk több alkalommal beszámolt, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által bevezetett új vizsgáztatási technológia lehetséges veszélyeire a bevezetés előtti hetekben többször felhívta a figyelmet az EME. Az egyesület közzétette, a hatósági vizsgaállomásokon az átlagos várakozási, előjegyzési idő három-öt hét közé esik. A műszaki vizsgáztatást végző vállalkozások a szoftvereket az utolsó pillanatban kapták meg, s tegnap már élesben kellett használniuk, ez pedig veszélyekkel jár. A GKM szerint ugyanakkor az új rendszerben csak hozzávetőleg 15-20 perccel növekedhet a vizsga ideje.
Az 1998 előtt forgalomba helyezett gépkocsik, ha azóta nem cseréltek gazdát, nem vettek részt az egyébként kötelező eredetiségvizsgálaton. Ezen autók számára, ha műszaki vizsgára jelentkeznek, kötelező az úgynevezett integrált vizsga, amely tartalmaz egy eredetvizsgálatra emlékeztető technológiai folyamatot is. Hivatalos becslés szerint e szabályozás mintegy 700-800 ezer járművet érint. Az integrált vizsgálat díjköteles, 7200 forintba kerül. A két év alatt kifutó folyamat lakosságot érintő költsége közel ötmilliárd forint.

Ez lesz az idei anyák napja sztárvirága