Nem befolyásolja a magyar postaszolgáltató piaci helyzetét az osztrák posta pozícióinak erősödése a magyar csomagszállító piacon – jelentette ki lapunk kérdésére Tomecskó Tamás. A Magyar Posta (MP) Zrt. szóvivője szerint a postai szolgáltatások már liberalizált szegmenseiben, mint amilyen a csomagküldés, bárki indíthat vállalkozást. Az MP feladata az, hogy korszerű szolgáltatást nyújtson jó áron, s ezzel őrizze meg piaci helyzetét. Kérdésünkre, hogy az osztrák postai jelenlét miképpen érinti két évvel a piacnyitás előtt az MP-t, Tomecskó úgy fogalmazott, ennek időpontja és feltételei nem ismeretesek. Bár az EU korábban 2009-et jelölte meg céldátumként, ma tizenkét tagország lobbizik a 2012-es időpontért, s két fontos uniós bizottság már megfontolásra érdemesnek tartotta a halasztást. A szóvivő arra is felhívta a figyelmet, hogy mindezek miatt azt sem lehet megítélni, az osztrák szolgáltató magyarországi piaci jelenléte és terjeszkedése milyen hatással lesz az MP túlélési esélyeire.
Az Österreichische Post (ÖP) keleti irányú terjeszkedésére az utóbbi hónapokban számos jel utal. A legfrissebb fejlemény, hogy tegnap bejelentették: az ÖP az OMV benzinkúthálózatával együttműködésben akarja kiterjeszteni csomagkézbesítő szolgáltatását Kelet-Európára is. A szolgáltatás bevezetése egyes nyugat-európai országokban és Szlovéniában folyamatban van, de bővíteni kívánják Szlovákia, Magyarország és Horvátország területére is – jelentette be Anton Wais igazgató. A kelet-európai terjeszkedés keretében a minap magyarországi csomagszállító cégeket vásárolt az ÖP. Az osztrák posta 100 százalékos tulajdont szerzett a Road Parcel Logistics Services Kft.-ben és a Merland Expressz Logistics Services Kft.-ben. A két magyar logisztikai vállalat az idén egymillió küldeményt továbbít, s 7,5 millió eurós bevételt vár, ami két számjegyű növekedés az előző évhez képest.
Az osztrák postának már van érdekeltsége Magyarországon, 2005 júliusában vette át teljes egészében a reklámanyagok, szórólapok terjesztésében érdekelt Feibra Magyarország Kft.-t. A kelet-európai terjeszkedés jegyében nyugati szomszédaink tavaly májusban a szlovákiai Kolos reklámanyag-terjesztőt vették meg. Ezzel az osztrák postának már három érdekeltsége van Szlovákiában, 2002 óta hozzátartozik két csomagkihordó, a Slovak Parcel Service és az In Time is.
Az osztrák posta azért terjeszkedik több kelet-európai országban – köztük Magyarországon is –, mert a külföldi konkurencia miatt Ausztriában érzékeny veszteségeket szenved. Ausztriában már júliusban megkezdi működését Németország legnagyobb magán-csomagszállítója, a Hermes, amely az Otto Versand csomagküldő áruházi csoporthoz tartozik.
A magyar Országgyűlés gazdasági bizottsága is azt javasolja, hogy a postai szolgáltatások területén 2012-ben legyen a piacnyitás, azaz a liberalizáció. A kérdés még nem dőlt el, az Európai Bizottság azonban tavaly a postai szolgáltatások területén 2009-et jelölte meg a piacnyitásra. Ám a 2006-os angol postai liberalizációval kapcsolatos fejlemények aggodalomra adnak okot, s félő, a német piacnyitás akár 30 ezer fő leépítésével is járhat. Magyarországon a teljes postai létszám 37 ezer fő, s a piacnyitás érzékenyen érintené a magyar postai szolgáltató helyzetét.
Ódor Ferenc, a Fidesz országgyűlési képviselője közölte: aggódva figyeli a piacnyitás 2012-es dátumát is. A politikus emlékeztetett arra, hogy az utóbbi esztendők postabezárásai az aprófalvakban a szolgáltatás rosszabbodásához vezettek.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!