Pont a fejünk fölött fordulnak meg néhány nap óta a repülőgépek, s ezért érezhetően nagyobb a zaj a környéken – jelezték olvasóink több főváros melletti településről, egyebek között Biatorbágyról és Szentendréről. Nem tévedtek: a légi irányításért felelős HungaroControll – a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. javaslatára – május 10-én megváltoztatta a nyugati irányból érkező repülőgépek spirál alakú pályáját. Az egyik hurkot, az úgynevezett dél-budai fordulót, amellyel korábban a II., XI., XII., XXII. kerület fölött fordultak a gépek, megszüntették, illetve 5–7 kilométerrel kijjebb helyezték. Ennek következtében az említett manővert a légi járművek valóban Biatorbágy, Budaörs, Budakeszi felett hajtják végre – mondta el lapunk kérdésére Szollár Domokos, a Budapest Airport Zrt. szóvivője.
A fordulókörök áthelyezése csupán egy abból a tizenhét intézkedési tervből, amelyet március elsején nyújtott be a BA a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak (GKM) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság Polgári Légiközlekedési Igazgatóságának (PLI). Ha a beadott javaslatokból mindet jóváhagyják, azok az illetékesek reményei szerint együttesen jelentősen javítanának a repülési zajártalmaknak kitett valamennyi közösség és település lakóinak életén. A javaslatok nyomán egyebek mellett megváltozna a légtér szerkezete, a repülési eljárások rendszere, valamint új rendelkezések lépnének életbe az éjszakai repülés szabályozására is. Mindez csöndesebb repülőtér-üzemeltetést tenne lehetővé, és új, a zajterhelést csökkentő beruházások is elindulhatnának.
Hogy mindez milyen gyorsan valósulhat meg, az innentől főleg a hatóságokon múlik. Néhány javaslat életbe lépéséhez meg kell változtatni a vonatkozó kormányrendeletet, a legtöbb javaslat esetén azonban elegendő csupán a PLI jóváhagyása, s van néhány olyan intézkedés is, amelyet a Budapest Airport saját hatáskörben is be tud vezetni. – Utóbbiak közé tartozott a dél-budai forduló áthelyezése, valamint egy ugyancsak május 10-én életbe lépett intézkedés, a felszálló gépek útvonalának megváltoztatása – mondta Szollár Domokos. A nyugatra induló gépek így nem repülnek keresztül Buda felett, hanem Ferencváros és Csepel érintésével délre tartanak, s csak azután fordulnak nyugatra, ha elhagyják Budapestet. Így jórészt egyébként is zajos autópályák felett szállnak a gépek, nem okozva többletterhelés a környéken.
A fenti két intézkedés mellett ebben az évben több, saját hatáskörben is megvalósítható zajcsökkentési lépést tervez a BA – mondta a szóvivő. Ezek közé tartozik a repülőtér közvetlen környezetében élőket védő zajvédelmi eszközök korszerűsítése, erősítése. Zajvédő falat, földhalmokat emelnek, emellett szabályozzák a guruló és parkoló gépek tevékenységét, hogy azok a földön is minél kisebb zajjal működjenek. Megtiltják például, hogy a gépek elektromos rendszerét, akkumulátorait a járó hajtóművek segítségével töltsék fel. A turbinák és légcsavarok munkáját jóval csöndesebb és olcsóbban üzemeltethető kis aggregátorok végzik majd.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!