Változó légi folyosók

A HungaroControll megváltoztatta a nyugat felől érkező repülők pályáját, ezért május 10. óta Dél-Buda helyett a fővárostól délnyugatra–nyugatra lévő szomszédos települések felett fordulnak a gépek. Az intézkedés célja, hogy a nagyobb zajterhelés a ritkábban lakott területeket érje – állítja a BA szóvivője. Az agglomerációban élők máshogy gondolják.

2007. 05. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pont a fejünk fölött fordulnak meg néhány nap óta a repülőgépek, s ezért érezhetően nagyobb a zaj a környéken – jelezték olvasóink több főváros melletti településről, egyebek között Biatorbágyról és Szentendréről. Nem tévedtek: a légi irányításért felelős HungaroControll – a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. javaslatára – május 10-én megváltoztatta a nyugati irányból érkező repülőgépek spirál alakú pályáját. Az egyik hurkot, az úgynevezett dél-budai fordulót, amellyel korábban a II., XI., XII., XXII. kerület fölött fordultak a gépek, megszüntették, illetve 5–7 kilométerrel kijjebb helyezték. Ennek következtében az említett manővert a légi járművek valóban Biatorbágy, Budaörs, Budakeszi felett hajtják végre – mondta el lapunk kérdésére Szollár Domokos, a Budapest Airport Zrt. szóvivője.
A fordulókörök áthelyezése csupán egy abból a tizenhét intézkedési tervből, amelyet március elsején nyújtott be a BA a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak (GKM) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság Polgári Légiközlekedési Igazgatóságának (PLI). Ha a beadott javaslatokból mindet jóváhagyják, azok az illetékesek reményei szerint együttesen jelentősen javítanának a repülési zajártalmaknak kitett valamennyi közösség és település lakóinak életén. A javaslatok nyomán egyebek mellett megváltozna a légtér szerkezete, a repülési eljárások rendszere, valamint új rendelkezések lépnének életbe az éjszakai repülés szabályozására is. Mindez csöndesebb repülőtér-üzemeltetést tenne lehetővé, és új, a zajterhelést csökkentő beruházások is elindulhatnának.
Hogy mindez milyen gyorsan valósulhat meg, az innentől főleg a hatóságokon múlik. Néhány javaslat életbe lépéséhez meg kell változtatni a vonatkozó kormányrendeletet, a legtöbb javaslat esetén azonban elegendő csupán a PLI jóváhagyása, s van néhány olyan intézkedés is, amelyet a Budapest Airport saját hatáskörben is be tud vezetni. – Utóbbiak közé tartozott a dél-budai forduló áthelyezése, valamint egy ugyancsak május 10-én életbe lépett intézkedés, a felszálló gépek útvonalának megváltoztatása – mondta Szollár Domokos. A nyugatra induló gépek így nem repülnek keresztül Buda felett, hanem Ferencváros és Csepel érintésével délre tartanak, s csak azután fordulnak nyugatra, ha elhagyják Budapestet. Így jórészt egyébként is zajos autópályák felett szállnak a gépek, nem okozva többletterhelés a környéken.
A fenti két intézkedés mellett ebben az évben több, saját hatáskörben is megvalósítható zajcsökkentési lépést tervez a BA – mondta a szóvivő. Ezek közé tartozik a repülőtér közvetlen környezetében élőket védő zajvédelmi eszközök korszerűsítése, erősítése. Zajvédő falat, földhalmokat emelnek, emellett szabályozzák a guruló és parkoló gépek tevékenységét, hogy azok a földön is minél kisebb zajjal működjenek. Megtiltják például, hogy a gépek elektromos rendszerét, akkumulátorait a járó hajtóművek segítségével töltsék fel. A turbinák és légcsavarok munkáját jóval csöndesebb és olcsóbban üzemeltethető kis aggregátorok végzik majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.