Adok-kapok suba alatt

A szocialisták Kóka János gazdasági miniszterrel szemben érzett ellenszenve miatt hiúsult meg majdnem a parlamentben az elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetéséhez kapcsolódó közbeszerzési eljárás megindításához szükséges országgyűlési határozattervezet. Pedig mind a két kormánypártban tudják: uniós előírás, hogy 2009-ben a megtett úttal arányosan kell fizetniük az autópályadíjat a kamionoknak.

2007. 06. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végül is nem tartottak be a szocialisták a szabad demokratáknak, és így nem vérzett el a tegnapi parlamenti zárószavazás előtti utolsó pillanatban beadott SZDSZ-es módosító javaslat. A végeredmény szempontjából valójában nem lényeges, hogy a közbeszerzési eljárás gazdája melyik minisztériumi háttérintézmény lesz: a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) vagy a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. A lényeg az, hogy a kormány még az idén kiírja az elektronikus útdíjfizetési rendszer magyarországi bevezetéséhez kapcsolódó közbeszerzési eljárást.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tervezete már a gazdasági bizottsági tárgyalás során kiverte a biztosítékot a szocialista politikusoknál. Katona Béla, a bizottság tagja például azt nehezményezte, hogy a beruházási költség túl magas, és amiatt aggódtak, hogy a hazai közúti fuvarozók képesek lesznek-e a jelenleginél magasabb útdíjat kitermelni. A bizottságban nem is kapta meg támogatást a kormánypárti javaslat, mert a Fidesz politikusai is a határozattervezet későbbi tárgyalása mellett érveltek.
A parlamenti bizottsági fiaskó után a két koalíciós partner újratárgyalta a helyzetet. Lapértesülések szerint a szocialisták csak úgy voltak hajlandók elfogadni a GKM tervezetét, ha a pályáztatást nem a KKK, hanem a NIF végzi, indokaik szerint azért, mert Reményik Kálmán, a NIF vezetője kevésbé „Kóka embere”, mint Csepi Lajos, a KKK-főnök. A határozattervezetet ennek megfelelően átdolgozták, de az utolsó pillanatban az SZDSZ mégis módosító javaslatot adott be. Az utolsó pillanatig nem volt biztos, hogy a szocialista többség hajlandó-e megszavazni ezt a „visszamódosítást”.
Az elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetését a nehéz-tehergépjárműveknél 2009-re, a többi járműnél 2012-re vállalta az EU-belépéskor hazánk. A közösség azért támogatja a rendszert, mert a díj a megtett úttal arányos, sokkal kisebb – egy százalék alatti – a bliccelők aránya, és mert hatékonyan meg lehet „sarcolni” a növekvő nemzetközi áruszállítási forgalmat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.