Ázsiaiak tömege a Hankooknál

Ellentmondásos adatokat közöltek lapunkkal az állami hivatalok arról, hogy pontosan hány ázsiai dolgozik a dunaújvárosi Hankook gyártósorainál. A gumigyár többek között azért részesült rekordösszegű, húszmilliárd forintos állami támogatásban, mert új munkahelyeket ígért a környékbelieknek.

Bodacz Balázs
2007. 06. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fejér Megyei Munkaügyi Központ tájékoztatása szerint a Hankook gumiabroncsgyár 131 külföldi munkavállaló fogadására kért engedélyt. Az idehívott külföldiek közül 122-en jönnének Dél-Koreából. A fennmaradó 9 fő – a központ szerint – „zömmel Romániából érkezne”. A munkaügyi központ dunaújvárosi kirendeltségén azonban ettől eltérő adatokat közöltek. Ők úgy tudják, hogy a cég 34 dél-koreai munkavállaló foglalkoztatásához kért engedélyt. Hutera Erzsébet, a Hankook kommunikáció felelőse viszont „néhány tucat” ázsiairól beszélt lapunknak.
*
A dolog egyelőre tehát tisztázatlan. További ellentmondás az ügyben, hogy Hutera 21, Szlovákiából és Romániából érkező munkásról beszélt. A Fejér Megyei Munkaügyi Központ már idézett számaiból viszont az következik, hogy a 131 külföldiből csak kilenc olyan van, aki nem Dél-Koreából érkezne; 12-vel kevesebb tehát, mint amit a cég közölt.
Bonyolítja a helyzetet, hogy a gyár – ahogyan a múlt héten megírtuk – egy négyszáz vendégmunkás elhelyezésére alkalmas lakóparkot építtetne Kulcson.
Hutera Erzsébet azt mondta: a Hankooknál jelenleg körülbelül 800-an dolgoznak. Ez a létszám – ha a gyár teljes kapacitással üzemel majd – elérheti az 1500 főt. Az azonban még kérdéses, hogy a létszám hogyan oszlik majd meg a magyarországi és a külföldi munkavállalók között.
A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal Idegenrendészeti Igazgatóságtól arra szerettünk volna választ kapni, hogy hány hankookos koreai kapott tartózkodási vagy letelepedési engedélyt az elmúlt hónapokban. Daragó Réka, a hivatal sajtóreferense válaszul elmondta: nem rendelkeznek pontos statisztikával arról, hogy külön a Hankook munkásai közül hányan kértek tartózkodási, vagy letelepedési engedélyt, mivel ők a foglalkoztató cég nevéről nem készítenek kimutatásokat.
A gazdasági közlöny adatai szerint az utóbbi két évben a legnagyobb mértékű támogatást a Hankook kapta a magyar államtól. A gumiabroncsgyár – egyedi kormánydöntés alapján – eredetileg 25 milliárd forintnyi beruházási támogatást nyert el a központi költségvetésből. A gazdasági tárca és a Hankook 2005. október 31-én írta alá az állami támogatási szerződést, aminek tartalmáról a minisztérium akkor nem tájékoztatta a nyilvánosságot, sőt sajtónyilatkozataiban Kóka János gazdasági miniszter még novemberben is hallgatott az ügylet részleteiről. Decemberre derült csak ki, hogy a szerződésben a kormány végül 15,9 milliárd forintos készpénztámogatás és ötmilliárd forintnyi adókedvezmény mellett még egy rendkívül figyelemreméltó, ugyanakkor igen szokatlan államilag garantált szolgáltatást nyújt a Hankooknak. Ez utóbbi szerint gyorsítva bonyolították le az igazgatási és hatósági eljárásokat. A támogatást főként a munkahelyteremtésért cserébe nyújtotta az állam. Akkor arról nem volt szó, hogy a magyar adófizetők pénzén külföldi – köztük ázsiai – munkavállalók jutnak majd álláshoz.
Mint korábban megírtuk, több száz millió forintos visszásságra derült fény a Hankook telekszerzésével kapcsolatban is, amelyben érintett volt Dunaújváros szocialista városvezetése és a gazdasági minisztérium is. Erről lapunk tényfeltáró írásban számolt be (A kistigris esete Kóka pumájával – Magyar Nemzet, 2007. március 30.). Az ingatlanpanama kapcsán hűtlen kezelés miatt jelenleg is folyik a büntetőeljárás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.