Eladó a miskolci járműjavító is

Nemcsak a MÁV Cargót, vagyis a vasút teherszállítási üzletágát, de a miskolci járműjavítót is el akarja adni a kormány – értesült lapunk. A társaság vezetője szerint ez jó döntés, és még a szakszervezetek is támogatják. Ez lehet, de a járműjavító eladásáról nem született közgyűlési határozat.

Bodacz Péter
2007. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kizárólag angol nyelven áll rendelkezésére a MÁV teherszállításüzletág-értékesítési pályázatának 170 oldalas információs memoranduma – értesült lapunk. A pályázaton részt venni szándékozó vállalkozásoknak ötmillió forintot kell fizetniük a tender dokumentációjáért, a kapcsolódó éves pénzügyi beszámolóért, egyéb dokumentumokért, illetve a részvétel jogáért. Ezért az összegért azonban még a hazai pályázóknak sem áll módjukban a pályázati anyag alapból anyanyelvükön tájékozódni.
A tenderkiírásban más érdekes elemre is felfigyelt lapunk: a MÁV Cargo Zrt. értékesítésével a vasúttársaság a miskolci járműjavító létesítményen is túl kíván adni úgy, hogy ennek áruba bocsátásáról eddig nem született közgyűlési határozat. A miskolci létesítmény egyébiránt csekély számban ugyan, de személyszállító járművek javítását is végzi, forgalmának túlnyomó többsége a MÁV Cargóval folytatott együttműködésből származik.
– A MÁV-vezetés a járműjavító apportálásának előkészítéséről már korábban döntött, ami összhangban van a MÁV vezetése által elfogadott privatizációs stratégiával, erről tájékoztattuk a pályázókat is. Jelenleg a közgyűlési döntés előkészítése folyik, ahol a tulajdonosi döntés fog megszületni – reagált értesüléseinkre a MÁV Cargo Zrt. elnöke. Dióssy Gábor közlése szerint az eladással a szakszervezetek is egyetértettek, illetve maguk is kérték azt, mivel ezzel látják biztosabbnak a járműjavító cég jövőjét. Az angol nyelv kizárólagos használatát illetően Dióssy úgy látja, hogy a nemzetközi gyakorlatban is tipikus, hogy az információs memorandum kizárólag egy nyelven – angolul – áll rendelkezésre. – Árbevételünk jelentős része nemzetközi forgalomból származik, ahol természetesen az angol a kommunikációs nyelv. Furcsa lenne, ha olyan új tulajdonosa lenne egy ilyen cégnek, aki nem komfortos az angol nyelvben – érvelt Dióssy, aki hozzátette: az angol nyelvű tájékoztatás csak az információs memorandumra vonatkozik, a pénzügyi beszámolók, háttéranyagok megvannak magyarul is.
Egy neve elhallgatását kérő, nemzetközi tenderek kiírásában tapasztalt szakértő szerint ugyanakkor joggal várhatnák el a hazai indulók, hogy az ötmilliós összegért anyanyelvükön informálódhassanak a tenderről, nem beszélve arról, hogy a MÁV Cargo esetében egy állami cégről van szó. – Nem elképzelhetetlen, hogy az idehaza indokolatlannak tűnő idegennyelv-használat miatt diszkriminálva érezheti magát egy magyar érdeklődő. Az angol mint üzleti nyelv elterjedt ugyan, de korántsem jellemző, hogy például egy olasz, egy francia, egy orosz vagy éppen egy lengyel tender kiírásánál ne lehessen anyanyelvű memorandumhoz jutni – fogalmazott szakértőnk.

Még mindig nincs engedély. A Magyar Vasúti Hivatal lapzártánkig nem adta ki a MÁV Start utasszállítási engedélyét, így az minden jel szerint törvénytelenül kezdi meg működését július 1-jén. Mint arról már korábban beszámoltunk, ugyanebben a cipőben jár a BKV is, amely azonban még a szükséges dokumentumokat sem juttatta el a hivatalnak. Jogosnak tűnik ugyanakkor a kérdés: hogyan lehetséges, hogy engedély nélkül folytassa üzleti tevékenységét egy cég? A vendéglátásban például elképzelhetetlen, hogy valaki a szükséges engedélyek hiányában űzze az ipart. Erre utalt Ócsai Lajos, az ÁNTSZ főosztályvezetője is, aki megkeresésünkre elmondta: a szigorú ellenőrzések miatt mára túlnyomó részt jogkövetés tapasztalható, az utolsó fagylaltárusnak is megvan az összes szükséges engedélye.
Jogsértés ide vagy oda, megalakulása alkalmából a MÁV Start minden másodosztályon utazó utasa 33 százalékos menettérti kedvezménnyel veheti igénybe a társaság szolgáltatását július első két napján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.