Ötpárti támogatással vette tárgysorozatba az Országgyűlés Koszorús László fideszes képviselő indítványát hétfőn a közlekedési törvény módosításáról, amelynek értelmében ha késik a vonat, a MÁV-nak meg kell majd térítenie a jegy árának egy meghatározott részét. A tény, hogy mégis foglalkozik a parlament a fideszes javaslattal, önmagában nem sokat jelent, de az aktus körülményei szokatlanok.
Minden törvényjavaslatnak meg kell járni egy bizonyos hivatalos utat. A házbizottság által kijelölt bizottságnak kell döntenie arról, a plenáris ülés elé kerül-e egyáltalán. A fenti javaslat esetében a gazdasági bizottság volt az illetékes, és múlt heti ülésén a szocialista–szabad demokrata többség – a szakminisztérium javaslatára – nem vette tárgysorozatba az indítványt, azaz esély sem lehetett volna rá, hogy az törvénnyé váljon. Ám a Fidesz képviselőcsoportja élt azzal a ritka – egy évben csak hatszor alkalmazható – lehetőséggel, hogy a bizottsági elvetés ellenére is a képviselők elé tárja azt. Az ellenzéki párt azért választotta ezt az eszközt, mert a háttértárgyalásokon kiderült, hogy az SZDSZ – Kóka János pártelnök és gazdasági miniszter által kifejtett, és a minisztérium korábban képviselt álláspontjától eltérő véleményének hatására – mégis hajlandó támogatni a tárgysorozatba vételt. Mivel az elfogadáshoz 50 plusz
1 százalék szavazat szükséges, ekkor már volt esély az elfogadásra. Ráadásul az MDF is támogatta a javaslatot, így a szocialisták válaszút elé kerültek: vagy nem támogatják, és akkor kisebbségben maradnak, vagy támogatják, de akkor szembefordulnak saját bizottságuk korábbi állásfoglalásával. Az utóbbi mellett döntöttek.
De nem csak a vonatok késése bosszantja az utasokat, a magyarországi szerelvények tisztasága is kívánnivalót hagy maga után. Koszorús László az ÁNTSZ-nél és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél közérdekű bejelentést tett, arra kérve a hatóságokat, hogy ellenőrizzék a vasúti szerelvények tisztítását és a higiéniára vonatkozó előírásokat. Emellett írásbeli kérdést nyújtott be Kóka János miniszternek, hogy kik, milyen rendszerességgel és alapossággal végzik a vasúti szerelvények takarítását. A miniszter válasza szerint a tisztítási munkákat külső cégek végzik. Az előírások szerint mindennap kellene takarítani, fejvédőhuzatot cserélni, s a mosdóban vizet utántölteni. Ezek azonban az általános tapasztalat szerint nem teljesülnek. Az ellenzéki képviselő elmondta, hogy az országos tiszti főorvos már reagált megkérésére, és azt közölte, hogy a vasutak területén a népegészségügyi feladatokkal kapcsolatos ellenőrzést a MÁV Közegészségügyi Intézet munkatársai végzik. A tiszti főorvos ezért az intézet igazgató főorvosát kérte fel a vizsgálat lefolytatására. Koszorús László elmondta, olyan intézményre bízták a felülvizsgálatot, amelynek eddig is feladata volt a terület ellenőrzése, így saját magát kellene ellenőriznie, ezért félő, hogy nem lesz érdemi eredménye a vizsgálatnak.
Kábítószer-kereskedőket fogtak a rendőrök a Havanna-lakótelepen