Fizet a vasút a késésért, de csak 2009-től

Közösségi jogszabály kötelezi a vasúttársaságokat szerte az EU-ban, hogy 2009-től kártérítést fizessenek az utasoknak, ha nem ér időben céljához a vonat. Magyarországon a vasúti hatóság már július 1-jén ilyen célból módosítja a MÁV Start üzletszabályzatát.

2007. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kompromisszummal zárult az utasjogokról szóló, évek óta húzódó vita az Európai Tanács és az Európai Parlament között a hét közepén. A most elfogadott közösségi jogszabály az Európai Unió minden vasúti utasának, így a magyar utasoknak is azonos jogokat ad 2009-től. A döntés szerint az egy órát meghaladó nemzetközi késésnél a jegyár 25 százaléka jár vissza az utasnak, a két órát meghaladónál már a fele.
A Magyar Vasúti Hivatal az Európai Unióban évek alatt kialakított szakmai javaslat figyelembevételével készíti el a hazai utasjogok bővítésére vonatkozó intézkedési tervet – tette közzé a vasúti hatóság. A terv első ütemében július 1-jétől nemzeti hatáskörben bevezethető, a MÁV Start Zrt. üzletszabályzatában megjelenő és a vasúti hatóság által ellenőrizhető új jogok szerepelnek. Az üzletszabályzat véglegesítésére június 27-én kerül sor. A hivatal az első kéthavi ellenőrzések figyelembevételével a törvényhozási szünet vége előtt, kora ősszel készíti el a gazdasági és közlekedési miniszternek azokat a javaslatokat, amelyek jogszabály-módosításokat igényelnek. Ezek a javaslatok már az uniós ajánlások alapján készülnek, és a téli menetrendváltással egy időben lesznek bevezethetők. Végül a közösségi jogszabály hatálybalépésekor, 2009-től a magyar utasoknak idehaza és külföldön is azonos jogaik lesznek, mint a többi európai ország utasainak.
Mint lapunk többször hírt adott róla, a kártérítési rendszer bevezetését elsőként Koszorús László fideszes képviselő javasolta. Elképzelése szerint negyedóra késés után a jegy árának negyedét, fél óra késés esetén a felét, háromnegyed óra késés esetén a háromnegyedét, egy óra esetén a teljes jegy árát kellene a személyszállítással foglalkozó vasúttársaságoknak megtéríteniük. A fideszes javaslatra fogadókészség mutatkozott a kormányoldalon is, ennek köszönhetők a vasúti hivatal intézkedései.

Beadta kérelmét a MÁV Start. A MÁV Zrt. lejáró engedélyei ügyében a Magyar Vasúti Hivatalban egyeztetéseket tartott Mosóczi László, a MÁV Start Zrt. elnök-vezérigazgatója, valamint Heinczinger István vezérigazgató képviseletében Siposs Sándor, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese. A MÁV vezetői a hivatal által korábban megállapított minden hiányosság kiküszöbölésére tervet készítettek, amit tegnap egy új kérelem formájában eljuttattak a hatósághoz. A Magyar Vasúti Hivatal az új eljárás során arról kíván meggyőződni, hogy a MÁV új személyszállítási leányvállalata biztonsággal képes-e üzemelni, és az új szervezeti keretek között az eddiginél magasabb színvonalon és nagyobb költségvetési fegyelemmel lesz-e képes működni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.