Júliusban leállnak a vonatok?

Veszélybe kerülhet a vasúti személyszállítás Magyarországon: hét munkanap múlva lejár a MÁV személyszállítási engedélye, az új leányvállalat, a MÁV Start pedig még be sem adta a vasúti hatóság által kért hiánypótlással a működési engedélyre vonatkozó kérelmét. A vasúti hivatal elnöke szerint ha nem lesz érvényes engedélye, július 1-je után a MÁV nem szállíthat utast.

2007. 06. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évek óta készül a MÁV Zrt. a személyszállítási üzletág leválasztására. A vezérigazgató, Heinczinger István már több alkalommal is bejelentette, hogy a száz százalékban MÁV-tulajdonú személyszállító vasúttársaság, a MÁV Start Zrt. július 1-jén megkezdi tevékenységét. Ám a vasúti hivatal a napokban mégis azért volt kénytelen hiánypótlásra visszaküldeni a cég működésiengedély-kérelmét, mert máig nem döntötték el, a MÁV-hoz vagy a MÁV Starthoz kerülnek-e a cég mozdonyai.
A vasúttársaság nyilvánvalóan kifutott az időből. Már csak hét munkanapja maradt arra, hogy beszerezze a működési engedélyt a vasúti hatóságtól. Ha ez nem sikerül, rendkívüli helyzet áll elő. Mivel a MÁV Zrt. személyszállítási engedélye június 30-án lejár, jelen állás szerint július 1-jén sem az anyacégnek, sem leányvállalatának nem lesz engedélye – vagyis nem szállíthat utast.
*
Hogy ilyen – ma még elméleti – helyzetben mi történne valójában, azt még a lapunknak nyilatkozó Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke sem tudta megmondani. A szakember felhívta a figyelmet, hogy a MÁV Zrt. pályavasúti üzeme – amely a vágányok fenntartását és üzemeltetését végzi – hónapok óta működési engedély nélkül tevékenykedik. Szerinte meglehet, hogy a „nagy” MÁV is megkísérli, hogy működési engedély nélkül dolgozzék addig, amíg nem kapja meg a hatósági áment. „De azt tudni kell – jegyezte meg Antal Dániel –, hogy ezt csak itthon teheti meg, az EU államaiban ragaszkodnak a hatósági engedélyhez.” Ugyancsak problémát jelentenek a balesetek, ha a MÁV járművei nem rendelkeznek megfelelő felelősségbiztosítással. Így aztán a MÁV Start startja meglehetősen zűrösre sikerült. Ennek máris következményei lettek a cég menedzsmentjében. Bár a MÁV korábban nem hozta nyilvánosságra, ki vezeti majd a személyszállító leányvállalatot, az biztos, hogy az első számú vezető személye az utolsó pillanatban megváltozott. Az első ember Mosóczi László, a MÁV Zrt. eddigi üzletági általános vezérigazgató-helyettese lett július 1-jei hatállyal. A személyszállítást eddig irányító Devecz Miklós az Index híradása szerint kedden önként állt fel asztalától. A hivatalos közlemény kimondatlanul összekapcsolja a vezető kinevezését és a cég működési engedélye körüli huzavonát. A MÁV Start Zrt. – mint írják – várhatóan július 1-jén kezdi meg működését. Az anyacég személyszállítási engedélye június 30-án lejár. A Magyar Vasúti Hivatal pedig nemrég elutasította a MÁV Start működési engedély iránti kérelmét. A MÁV hamarosan beadja a Magyar Vasúti Hivatalhoz a MÁV Start Vasúti Személyszállító Zrt. átdolgozott vasúti működésiengedély-kérelmét – áll a közleményben, ám lapunk értesülései szerint ez tegnap lapzártáig nem valósult meg.
Ugyanakkor jó tudni, hogy a vasúti hatóságnak a törvényben biztosított elbírálási határidő 60 munkanap. Antal Dániel elnök kijelentette, hogy a hivatal a lehető leggyorsabban bírálja el a MÁV Start működésiengedély-kérelmét. Hogy ez mit jelent pontosan, azt csak sejteni lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.