Több mint negyedével nőtt a pénzügyi intézményekkel kapcsolatos panaszok száma 2007 első három hónapjában – derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) kimutatásából. Ugyanez a szám 2006 első negyedévéhez képest már közel 41 százalékos növekedésnek felel meg. Úgy tűnik, a főszerepet idén is a hitelezés és a kötelező biztosítás játssza.
Javarészt a biztosítók, valamint a pénz- és tőkepiaci szervezetek működését kifogásolták a fogyasztók 2007 első negyedévében – szűrhető le a felügyelet adatsorából, amely szerint utóbbi bejelentések aránya az összes panasz 51,2 százaléka, a szektoron belül pedig a bankok viszik el a pálmát több mint 80 százalékos arányukkal. További érdekesség, hogy a bankok működéséhez kötődő bejelentések száma az első negyedévben több mint 40 százalékkal emelkedett. A kifogások közel kétharmadának a hitelezés világa adott alapot, igaz, a folyószámla vezetésével kapcsolatos panaszok aránya is emelkedett, s elérte a 14 százalékot. A fogyasztók leggyakrabban az elszámolás vagy a megbízás teljesítésében, a szolgáltatás minőségében és a tájékoztatás módjában találtak kivetnivalót, miközben közel kétszeresére nőtt a szerződés egyoldalú módosítását sérelmező bejelentések száma. S míg 2006 utolsó negyedében a tíz legnagyobb panaszszámú hitelintézet „felelt” a panaszok 54,5 százalékáért, ez az arány 2007 első negyedévére 70,2 százalékra nőtt, vagyis a renitensek még renitensebbé váltak. A bankok mellett a pénzügyi vállalkozások szerepe számottevő, a panaszok 14,2 százalékával.
A pénz- és tőkepiacinál szerényebb, csupán 16,7 százalékos mértékben nőtt az előző negyedévhez képest a biztosítási szektorral kapcsolatos panaszok száma. Ezek több mint kétharmada a biztosítótársaságok, alig egyharmaduk pedig az egyesületek működését kifogásolta. Ami az egyes ágazatokat illeti: a kifogások közel 65 százaléka a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz kötődik, emellett még a hagyományos életbiztosítás, a lakásbiztosítás, valamint a casco szerepe számottevő. Idén a kárügyintézés elhúzódása helyett az ügyviteli kérdéseket érintő panaszok vezetik a listát, s ezen a területen is emelkedett a panaszok egyes biztosítókra koncentrálódása. A PSZÁF-hoz érkezett ügyek 47,4 százalékát zárta le a felügyelet, s ezek harmada bizonyult részben vagy egészben megalapozott panasznak.

Hatalmas hiszti lesz a baloldalon: az átláthatósági törvényjavaslat már az Országgyűlés előtt van