Szabad a postapiac 2011-től

2007. 06. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Brüsszel)
Nem tudta érvényesíteni akaratát az Európai Bizottság az Európai Parlamenttel (EP) szemben. Az EP képviselői ugyanis azt akarják, hogy 2011-től kezdve az uniós postai piacokat teljes mértékben nyissák meg a verseny előtt. Ez kétéves csúszást jelent ahhoz képest, amit az Európai Bizottság szeretett volna. A postai piac liberalizálása melletti döntést az EP szakbizottságában hozták meg, s ezt még várhatóan júliusban az EP teljes ülésén első olvasatban elfogadják. Az Európai Parlament három nagy frakciója – konzervatívok, liberálisok és szocialisták – egyetértett a nyitásban. Abban már vitáztak, hogy ezt két évvel elhalasszák-e a bizottság által javasolt 2009-es dátumhoz képest, de a többség a halasztás mellett döntött.
A képviselők további kétéves átmeneti időszakot szavaztak meg – tehát 2013 elejéig – a 2004-ben és 2007-ben csatlakozott tizenkét új tagállam és a bonyolult földrajzi elhelyezkedésű országok, elsősorban szigetek számára. Ezekről nem készült lista, de például Görögország e szigetállamok közé tartozik. A bizottság egyben azt is megkövetelné, hogy a postai szolgáltatók garantálják a közszolgáltatásokat – minden településen a hét öt napján az egyszeri levélkihordást és -elvitelt. Charlie McCreevy belső piaci ügyekben illetékes biztos bírálta a halasztást pártolókat, mondván, taktikáznak, és arról akarják meggyőzni az európaikat, hogy a nemzeti monopóliumok felszámolása káoszt és tragédiát idéz elő.
A postai szolgálatok liberalizálását tíz éve kezdték meg a 350 grammnál nagyobb tömegű küldemények kézbesítésére vonatkozóan. A folyamat 2003-ban folytatódott a 100 grammnál nehezebb levelekkel, majd 2006-ban az 50 grammnál súlyosabb küldemények terén vált szabaddá a verseny.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.