Immár két óra húsz perc alatt lehet megtenni vonattal az autóval mintegy 480 kilométeres távolságot Párizs és Strasbourg között. Hét végén helyezik ugyanis üzembe az új gyorsvasútvonalat, a Keleti TGV-t, amely harminc várost köt össze Franciaországban, Svájcban, Németországban és Luxemburgban. Így Párizsból Frankfurtba a német vasúti társaság vonatain három óra ötven perc alatt lehet eljutni, míg Luxemburgba alig két óra alatt, Zürichbe pedig kevesebb mint öt óra alatt.
Az új vonal megtervezése már 1985-ben elkezdődött, és 1992-ben egyeztek meg a német és a luxemburgi partnerekkel. Megindult az 52 új francia TGV-szerelvény gyártása és a pályaudvarok átalakítása, hogy be tudják fogadni a megnövekedett utasszámot, évente ugyanis csaknem 11,5 millió utassal számolnak az új vonalon. Ez év áprilisában a keleti vonalon érték el az újabb rekordsebességet, ami 574,8 km/h. Az új vonalon a vonatok óránként 320 kilométert tesznek majd meg, míg a többi, mintegy hétezer kilométernyi francia nagy sebességű vonalon az átlag 263,3 km/h.
Miközben a magas munkanélküliséggel és a társadalmi egyenlőtlenségek növekedésével egyre inkább csökken a „francia modell” legitimitása, a vasút a franciák szemében az ország technikai fejlődésének és vezető szerepének szimbóluma. Még akkor is, hogyha a többi, régiókat összekötő vagy külvárosi francia vonat messze elmarad a gyorsvasút megbízhatóságától és fejlettségi szintjétől.

Megilletődött Orbán Viktor