Fő szabályként három hónap lesz a kártalanítás ideje, a kárelőzmény igazolását pedig nem az üzemben tartónak, hanem a biztosítónak kell beszereznie – legalábbis ezt tartalmazza a július elsejétől érvénybe lépő, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló rendelet. A legnagyobb változás az eddigiekhez képest az lesz, hogy ezentúl a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) akkor is megtéríti a kárt, ha az azt okozó gépkocsi ismeretlen marad – feltéve, ha a baleset súlyos személyi sérüléssel vagy halállal végződött. Ugyancsak a Mabisz fizeti a biztosítással nem rendelkező járművel okozott károkat – akárcsak eddig.
Változik a biztosító – forintban meghatározott – egy balesetre jutó helytállási kötelezettsége is, de csak a személyi sérülésekkel járó károk esetén. Ez jelenleg 1,25 milliárd forint, jövő év első napjától viszont 1,5 milliárd forint lesz. A dologi károkra maximálisan kifizethető 500 millió forint változatlan marad. Az összegek magasnak tűnnek, de egy tömegkarambol esetén már nem azok – jegyezte meg a közlönyben közzétett rendeletről a Magyar Távirati Iroda tudósítója.
Több szabály is foglalkozik azokkal a károkkal, amelyeket egy magyar autós külföldön szenved el, illetve ott okoz. A károsult a jövőben keresetet indíthat a neki kárt okozó jármű biztosítója ellen, s annak biztosítója köteles az eljárást magyar nyelven lefolytatni.

A legtöbben csak 4 pontig jutnak – Ön mennyire ismeri Magyarországot?