Botrányos helyzet az intercityn

Míg száznál kevesebb szakszervezeti tisztségviselőjének évente összesen félmilliárd forintos fizetést biztosít a MÁV Zrt., arra nincs forrása, hogy karbantartsa az intercityvagonok légkondicionálóját. Nem is beszélve a távolsági vasúti kocsik másik kétharmadáról, amelyekben nincsen hűtőberendezés – igaz, azokon legalább le lehet húzni az ablakokat. A vasúttársaság amúgy nyugat-európai tarifákért igénybe vehető járatain mindennapossá váltak a botrányos jelenetek az olykor 35-40 fokra hevült szellőztethetetlen vagonokban.

Bákonyi Ádám
2007. 07. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár közlése szerint folyamatosan cserélik és felújítják a légjavító, illetve klímaberendezéseket, a MÁV-nál nincs pénz arra, hogy az évről évre visszatérő problémát egyszer s mindenkorra megoldják – ezt a magyarázatot kaptuk tegnap a tarthatatlan helyzetre. A társaság jelenleg közel négyszáz légkondicionálóval, illetve légjavítóval ellátott személykocsival rendelkezik, ám ez a távolsági kocsik csupán alig több, mint egyharmadát teszi ki. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője lapunknak azt mondta: „A MÁV annyit tehet, hogy ha nem működik a vasúti kocsiban a klímaberendezés, igyekszik még a vonat indulása előtt egy másik személykocsit besorozni. Ha erre nincs lehetőség, vagy útközben romlik el a berendezés, másik kocsiban helyezik el az utasokat.”
A szóvivő elmondásával ellentétben a valóság az, hogy az intercityvagonok többségén a meleg napokon elviselhetetlen a hőmérséklet. Lapunk egyik tudósítója kedden például a Fonyódról utazott Budapestre – a tavaszi drasztikus jegyáremelés után nyugat-európai, 2810 forintos tarifáért –, és a szerelvényen immár szokványos módon nem működött a klímaberendezés, továbbá az ablakokat sem lehetett lehúzni. Emiatt több utas rosszul lett, végül a vészfékkel kellett megállítani a vonatot. Munkatársunk megtudta, hogy a hibás szerelvényt ezek után még ismét forgalomba állították. Hasonló helyzetet tapasztaltunk tegnap két másik intercityjáraton is. Kavalecz azt mondta, hogy ha „mégsem sikerülne” lecserélni a hibás vagonokat, visszatérítik a komfortdíjat. A szóvivő nem kívánta kommentálni felvetésünket, hogy miért nincs pénz a kocsik hűtésére, ha száznál kevesebb szakszervezeti vezetőnek évi félmilliárd forintot fizet a cég.
A Volán-társaságoknál lapzártánkig nem tudtunk magyarázatot kapni arra, hogy miként állíthatnak ki olyan buszokat, amelyeken az ablakok többsége nem lehúzható, és a légkondicionáló nem működik. Szakszervezeti forrásokból úgy értesültünk, hogy a buszsofőröknek továbbra sem engedik a rövidnadrág viselését. Az engedmény csupán annyi, hogy a vezetőknek nem kell nyakkendőt kötniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.