Folyamatosan pályázott a metrótenderek megjelenésétől kezdve a Vegyépszer Zrt. a BPV Metro 4. Konzorcium tagjaként a munkák elnyerésére. A múlt év elején nyilvánosságra hozott döntés eredményeként a konzorcium végezheti a Tétényi úti állomás kivitelezését, amelyet 13,5 millió eurónak megfelelő összegért jövő év május 31-ig kell elkészíteniük – mondta lapunk kérdésére Németh Imre, a Vegyépszer Zrt. híd- és mélyépítési igazgatóságának igazgatója, a Mahíd 2000 Zrt. vezérigazgatója.
A Tétényi úti állomás vasbeton szerkezetének megépítését, tervezését a Porr GmbH, a Bilfinger Berger AG és a Vegyépszer Zrt. részvételével alakított BPV Metro 4. Építési Kkt. végzi. A kivitelezés során a Vegyépszer Zrt. jelentős szerepet tölt be mint a kkt. vezetője, s a Porr GmbH mellett a konzorcium gazdasági vezetését végzi.
A Vegyépszer munkatársai irányították a közműkiváltási munkákat. Az állomás vasbeton szerkezetének építését a konzorciumi versenyeztetés során a Vegyépszer Zrt. százszázalékos tulajdonú leányvállalata, a Mahíd 2000 Zrt. nyerte el. A résfal építési munkálatait a konzorcium versenyeztetése során a Folyami Hídalapozó Kft. kapta meg. A résfal már elkészült, jelenleg a vasbetonszerkezet-építési munkák vannak folyamatban.
A munka kezdetén egy 4–4,5 méter mély munkagödröt ástak a leendő állomás helyén, majd ebből mélyítették a földbe 19 méter mélyen a résfalat. Ez a vasbeton fal határolja négy oldalról a 100 méter hosszú és 25 méter széles állomást. A résfal tetejére építették a födémet, majd ez alól – bányászati technológiával – kitermelték a földet. Jelenleg a fenéklemez elkészítése van folyamatban, a Tétényi úti megálló esetében ezt június végén kezdték el, és augusztusra fejezik be. Az állomás továbbépítése ezután a fúrópajzs érkezésétől és továbbhaladásától függ. (Lapértesülések szerint műszaki problémák adódhatnak a fúrópajzs és az állomás szerkezetének találkozásakor. Németh Imre nem kívánta kommentálni az értesülést.)
A technológia lényege az, hogy a fúrópajzs a kész állomásszerkezet kijelölt pontján lép be és ki. A fúrópajzs kiszolgálása a Gellért téri állomásig a Tétényi úti, a Bocskai úti és a Móricz Zsigmond körtéri állomásokon keresztül történik. Ezután lehet elkezdeni a belső bélésfalak, elválasztó falak, belső födémek elkészítését.
– A kivitelezési munkálatok megkezdésének határideje 2006 harmadik negyedéve volt, a szerkezetépítési munkák végső befejezésének határideje pedig jövő év május 31. – jelentette ki a Mahíd 2000 Zrt. vezérigazgatója. A cég tartani is fogja az ütemezést, feltéve, ha a fúrópajzs megfelelő időben és problémamentesen továbbhalad.
– Ez a Vegyépszer Zrt. másik két metróállomás-építési projektjére is érvényes – mondta Németh Imre. Tavaly szeptemberben dőlt el, hogy a Vegyépszer–Porr–Bilfinger konzorcium építheti fel öszszesen 19,8 milliárd forintért a 4-es metró két állomását, a Keleti pályaudvarnál és a Népszínház utcánál létesítendőt, miután megnyerte a Budapesti Közlekedési Zrt. által a kivitelezési és tervezési munkálatokra kiírt közbeszerzési pályázatot. – A Keleti pályaudvarnál lévő állomás mélyépítési és szerkezeti munkáinak értéke 13,78 milliárd, a Népszínház utcai állomásé pedig 6,025 milliárd forint. Mindkét munkánál a konzorcium vezetője a Vegyépszer Zrt. – mondta Németh Imre. A Népszínház utcai megálló építésében jobban halad, a 120 méter hosszú, 20 méter széles és 18 méter magas állomáson már elvégezték a közművek kiváltását, most építik a résfalat. A munka befejezésének kitűzött időpontja 2009. június 30. A Keleti pályaudvarnál még csak a közművek kiváltását végzik. Ezen az állomáson, amely 330 méter hosszú, 18 méter széles és 19 méter magas, a 25,5 méteres résfalat a Porr és a Vegyépszer közösen építi. A Keleti pályaudvarnál lévő megálló átadási céldátuma 2009. május 31.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó