Tervezett találkozás a fúrópajzzsal

Ha a fúrópajzs kiszolgálása, vagyis a Vegyépszer Zrt. által épített metróállomásokon való keresztülhaladása időben befejeződik, akkor a cég határidőre el tudja készíteni azokat – mondta Németh Imre, a híd- és mélyépítési igazgatóság igazgatója. A Tétényi úti állomás fenéklemezének betonozását augusztus elején befejezik, ezt követően érkezhet a fúrópajzs.

2007. 07. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatosan pályázott a metrótenderek megjelenésétől kezdve a Vegyépszer Zrt. a BPV Metro 4. Konzorcium tagjaként a munkák elnyerésére. A múlt év elején nyilvánosságra hozott döntés eredményeként a konzorcium végezheti a Tétényi úti állomás kivitelezését, amelyet 13,5 millió eurónak megfelelő összegért jövő év május 31-ig kell elkészíteniük – mondta lapunk kérdésére Németh Imre, a Vegyépszer Zrt. híd- és mélyépítési igazgatóságának igazgatója, a Mahíd 2000 Zrt. vezérigazgatója.
A Tétényi úti állomás vasbeton szerkezetének megépítését, tervezését a Porr GmbH, a Bilfinger Berger AG és a Vegyépszer Zrt. részvételével alakított BPV Metro 4. Építési Kkt. végzi. A kivitelezés során a Vegyépszer Zrt. jelentős szerepet tölt be mint a kkt. vezetője, s a Porr GmbH mellett a konzorcium gazdasági vezetését végzi.
A Vegyépszer munkatársai irányították a közműkiváltási munkákat. Az állomás vasbeton szerkezetének építését a konzorciumi versenyeztetés során a Vegyépszer Zrt. százszázalékos tulajdonú leányvállalata, a Mahíd 2000 Zrt. nyerte el. A résfal építési munkálatait a konzorcium versenyeztetése során a Folyami Hídalapozó Kft. kapta meg. A résfal már elkészült, jelenleg a vasbetonszerkezet-építési munkák vannak folyamatban.
A munka kezdetén egy 4–4,5 méter mély munkagödröt ástak a leendő állomás helyén, majd ebből mélyítették a földbe 19 méter mélyen a résfalat. Ez a vasbeton fal határolja négy oldalról a 100 méter hosszú és 25 méter széles állomást. A résfal tetejére építették a födémet, majd ez alól – bányászati technológiával – kitermelték a földet. Jelenleg a fenéklemez elkészítése van folyamatban, a Tétényi úti megálló esetében ezt június végén kezdték el, és augusztusra fejezik be. Az állomás továbbépítése ezután a fúrópajzs érkezésétől és továbbhaladásától függ. (Lapértesülések szerint műszaki problémák adódhatnak a fúrópajzs és az állomás szerkezetének találkozásakor. Németh Imre nem kívánta kommentálni az értesülést.)
A technológia lényege az, hogy a fúrópajzs a kész állomásszerkezet kijelölt pontján lép be és ki. A fúrópajzs kiszolgálása a Gellért téri állomásig a Tétényi úti, a Bocskai úti és a Móricz Zsigmond körtéri állomásokon keresztül történik. Ezután lehet elkezdeni a belső bélésfalak, elválasztó falak, belső födémek elkészítését.
– A kivitelezési munkálatok megkezdésének határideje 2006 harmadik negyedéve volt, a szerkezetépítési munkák végső befejezésének határideje pedig jövő év május 31. – jelentette ki a Mahíd 2000 Zrt. vezérigazgatója. A cég tartani is fogja az ütemezést, feltéve, ha a fúrópajzs megfelelő időben és problémamentesen továbbhalad.
– Ez a Vegyépszer Zrt. másik két metróállomás-építési projektjére is érvényes – mondta Németh Imre. Tavaly szeptemberben dőlt el, hogy a Vegyépszer–Porr–Bilfinger konzorcium építheti fel öszszesen 19,8 milliárd forintért a 4-es metró két állomását, a Keleti pályaudvarnál és a Népszínház utcánál létesítendőt, miután megnyerte a Budapesti Közlekedési Zrt. által a kivitelezési és tervezési munkálatokra kiírt közbeszerzési pályázatot. – A Keleti pályaudvarnál lévő állomás mélyépítési és szerkezeti munkáinak értéke 13,78 milliárd, a Népszínház utcai állomásé pedig 6,025 milliárd forint. Mindkét munkánál a konzorcium vezetője a Vegyépszer Zrt. – mondta Németh Imre. A Népszínház utcai megálló építésében jobban halad, a 120 méter hosszú, 20 méter széles és 18 méter magas állomáson már elvégezték a közművek kiváltását, most építik a résfalat. A munka befejezésének kitűzött időpontja 2009. június 30. A Keleti pályaudvarnál még csak a közművek kiváltását végzik. Ezen az állomáson, amely 330 méter hosszú, 18 méter széles és 19 méter magas, a 25,5 méteres résfalat a Porr és a Vegyépszer közösen építi. A Keleti pályaudvarnál lévő megálló átadási céldátuma 2009. május 31.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.