Videofelvétel bizonyítja, hogy túl nagy sebességgel ért földet a brazil légi közlekedés legsúlyosabb balesetét okozó Airbus – írta a BBC.
Mint arról már hírt adtunk: a brazil TAM légitársaság landoló A 320 típusú gépe kedden túlfutott a Sao Paulo-i Congonhas repülőtér leszállópályáján, átvágott egy autóúton, nekiütközött a repülőtéri üzemanyagraktár négyemeletes épületének, majd felrobbant. A lángba borult jármű valamennyi utasa és több, az épületben tartózkodó repülőtéri alkalmazott – öszszesen csaknem kétszáz ember – meghalt. A roncsok közül tegnapig 181 holttestet tudtak kiemelni.
A landolásról készült repülőtéri felvételt összehasonlították azzal, ami az esőzés miatt nedves talajon ugyancsak megcsúszott kisrepülő hétfői leszállásáról készült. Megállapították, hogy a kisgép, amely végül baj nélkül meg tudott állni a repülőtér füvén, tizenegy másodpercig haladt a leszállópályán. Ugyanezt a távolságot az Airbus három másodperc alatt tette meg a síkos betonon. Amikor a légi jármű már a pálya végére ért, és látható volt, hogy ott sem tud megállni, felgyorsított, mert a pilóta azt remélhette, hogy sikerül újra a magasba emelkednie, mielőtt elérné az autóutat. Rosszul számított, és a manőver közben telibe találta az üzemanyagraktárt.
Marco Antonio Bologna, a TAM légitársaság igazgatója elmondta: a pilóta nagy tapasztalatú szakember volt, az Airbus pedig kifogástalan műszaki állapotú. A gép tavaly december óta tartozott a társaság flottájához, de csak júniusban állították munkába.
A baleset miatt elsősorban nem is a TAM-ot, hanem a repülőtér túl rövid kifutópályáit okolják. Februárban egy szövetségi bíróság megtiltotta, hogy a Fokker–100, a Boeing 737–800 és a Boeing 737– 700 típusú gépek leszálljanak itt, amíg a pályák hosszát meg nem növelik. Az állandó esőzés miatt a munkálatokkal még nem tudtak végezni. A leszállási tilalmat mégis feloldották, bár egyes vélemények szerint ez egyenértékű volt a gyilkossággal.
Bajban a világelső? Emiatt elúszhat a wimbledoni elődöntő
