Nem hagytunk jóvá semmiféle pénzügyi támogatást a budapesti metrótervre, amely jelenleg csupán a magyar közlekedési operatív program „jelzőlistáján” szerepel az Európai Unió általános szabályzatának vonatkozó paragrafusa szerint – közölte lapunkkal Eva Kaluzynska. Az Európai Bizottság regionális politikáért felelős biztosának, Danuta Hübnernek a szóvivője határozottan cáfolta a Magyar Hírlap minapi értesülését, miszerint „Brüsszel meghúzta a budapesti négyes metró uniós támogatásának felső határát”. Az álhírt, hogy az összességében 500 milliárd forintos beruházás csaknem felét támogatná az unió, az elmúlt napokban számos médium tényként tálalta, holott a regionális biztos már hetekkel ezelőtt leszögezte: ameddig a tagországtól nem kapják meg a nemzeti kerettervet, addig a négyes metró tervét sem tudják megerősíteni. Márpedig a kohéziós alapra benyújtandó támogatási kérelemről, a projektdokumentációról a magyar kormány még nem is döntött. – A dokumentáció július 25-én kerülhet a kormány elé, amelyet két nap múlva küldenének ki Brüsszelbe. Megfelelő elbírálás, az ősszel várható döntés után kifizetés legkorábban 2007 végén várható – olvasható Becker László metróbiztos a Fővárosi Közgyűlés által június 28-án elfogadott jelentésében. Becker már márciusban egyértelművé tette, hogy az unió kizárólag a metró Etele tér és Baross tér között tervezett, 354 milliárd forintos költségű, első szakaszának esetleges támogatásáról hajlandó tárgyalni, ám a program szakmai átvilágítása jelenleg is zajlik.
Emlékezetes, Demszky Gábor főpolgármester hetekkel ezelőtti brüsszeli tárgyalásait követően azt állította, hogy az EU biztosan támogatja a 4-es metrót, a 3-as és az 1-es villamosok útvonalainak meghoszszabbítását, valamint az 5-ös gyorsvasutat, azaz a csepeli és a szentendrei HÉV összekötését. A főpolgármester Jacques Barrot-nak, az unió közlekedési biztosának ígéretére hivatkozott, aki azonban nyomban cáfolta ezt, sőt kiderült, a kérdés nem is hozzá tartozik.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője felhívta a figyelmet arra, hogy ő már egy évvel ezelőtt hangoztatta, ha kizárólag az uniós támogatásra alapozva indítják el a metróberuházást, akkor Budapest közlekedésének fejlesztését évtizedekre megbénítják. – Miközben az építkezés finanszírozása bizonytalan, a szervezés hiánya egyre nagyobb káoszt okoz a fővárosiaknak – tette hozzá.
A honvédelmi miniszter reagált a Kárpátalját is érintő támadásra