Újabb metrós álhír

Egyelőre nem tudni, hogy van-e összefüggés a négyes metró uniós támogatásáról rendre felbukkanó álhírek között, azonban kiderült: egy szó sem igaz abból a minapi sajtóhírből, amely szerint Brüsszel meghúzta volna a beruházásra elnyerhető összeg felső határát. Korábban Demszky Gábor főpolgármester állította valótlanul, hogy biztos az EU-támogatás, ám ezt akkor és most is cáfolták az illetékesek.

2007. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem hagytunk jóvá semmiféle pénzügyi támogatást a budapesti metrótervre, amely jelenleg csupán a magyar közlekedési operatív program „jelzőlistáján” szerepel az Európai Unió általános szabályzatának vonatkozó paragrafusa szerint – közölte lapunkkal Eva Kaluzynska. Az Európai Bizottság regionális politikáért felelős biztosának, Danuta Hübnernek a szóvivője határozottan cáfolta a Magyar Hírlap minapi értesülését, miszerint „Brüsszel meghúzta a budapesti négyes metró uniós támogatásának felső határát”. Az álhírt, hogy az összességében 500 milliárd forintos beruházás csaknem felét támogatná az unió, az elmúlt napokban számos médium tényként tálalta, holott a regionális biztos már hetekkel ezelőtt leszögezte: ameddig a tagországtól nem kapják meg a nemzeti kerettervet, addig a négyes metró tervét sem tudják megerősíteni. Márpedig a kohéziós alapra benyújtandó támogatási kérelemről, a projektdokumentációról a magyar kormány még nem is döntött. – A dokumentáció július 25-én kerülhet a kormány elé, amelyet két nap múlva küldenének ki Brüsszelbe. Megfelelő elbírálás, az ősszel várható döntés után kifizetés legkorábban 2007 végén várható – olvasható Becker László metróbiztos a Fővárosi Közgyűlés által június 28-án elfogadott jelentésében. Becker már márciusban egyértelművé tette, hogy az unió kizárólag a metró Etele tér és Baross tér között tervezett, 354 milliárd forintos költségű, első szakaszának esetleges támogatásáról hajlandó tárgyalni, ám a program szakmai átvilágítása jelenleg is zajlik.
Emlékezetes, Demszky Gábor főpolgármester hetekkel ezelőtti brüsszeli tárgyalásait követően azt állította, hogy az EU biztosan támogatja a 4-es metrót, a 3-as és az 1-es villamosok útvonalainak meghoszszabbítását, valamint az 5-ös gyorsvasutat, azaz a csepeli és a szentendrei HÉV összekötését. A főpolgármester Jacques Barrot-nak, az unió közlekedési biztosának ígéretére hivatkozott, aki azonban nyomban cáfolta ezt, sőt kiderült, a kérdés nem is hozzá tartozik.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője felhívta a figyelmet arra, hogy ő már egy évvel ezelőtt hangoztatta, ha kizárólag az uniós támogatásra alapozva indítják el a metróberuházást, akkor Budapest közlekedésének fejlesztését évtizedekre megbénítják. – Miközben az építkezés finanszírozása bizonytalan, a szervezés hiánya egyre nagyobb káoszt okoz a fővárosiaknak – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.