Vegetál a Magyar Bormarketing Kht.

Csúszik a bor-forgalombahozatali járulékkal kapcsolatos, márciusban megalkotott törvény végrehajtási rendeletének elfogadása. Mindennek oka, hogy az eredetileg a borászok által kezdeményezett törvényhez az agrártárca olyan végrehajtási rendeletet készített, amely súlytalanná tette volna a járulékból befolyó összegek kezelésére a szakma által létrehozott Magyar Bormarketing Kht.-t.

Dénes Zoltán
2007. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Márciusban több mint egyéves vajúdás után végre elfogadta a parlament azt a törvényt, amely a borászszakma kezdeményezésére lehetővé tehetné, hogy a közfogyasztás céljából forgalomba hozott borok után literenkénti nyolc- forintos járulékot kelljen fizetni. Az ebből származó mintegy másfél milliárd forintos bevételt a borászok saját termékeik népszerűsítésére szerették volna fordítani, ám a kormánnyal folytatott hosszas egyezkedést követően beleegyeztek abba, hogy az összeg 40 százaléka automatikusan a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalhoz kerüljön, s csak 60 százalékát utalják az állami tulajdonban lévő Magyar Közösségi Agrármarketing Centrum (AMC) Kht.-nak. A borászok elképzelése szerint az AMC-hez a járulékból befolyó források felhasználásáról az általuk létrehozott Bormarketing Kht. dönthetett volna. Ugyanakkor a tárca által elkészített végrehajtási rendelet csak véleményezési joggal ruházta volna fel a Bormarketing Kht.-t, amit a szakma teljesen elfogadhatatlannak tartott. A javaslat szerint létrehoznának egy héttagú bormarketing-bizottságot, amelybe egy személyt az agrártárca, hatot pedig a szakma jelölhet. A konstrukció előnyösnek tűnhet, ám a bizottság csupán véleményezési joggal lenne felruházva, vagyis végeredményben teljesen feleslegessé tette volna a Bormarketing Kht.-t, hiszen a pénzek elosztásáról, felhasználásának módjáról végeredményben az AMC dönthetett volna.
A szakma ellenállása következtében tárgyalások indultak a napokban a Miniszterelnöki Hivatal koordinálásával. Információink szerint a kormány hajlandó némi engedményre, s így várhatóan a jövő hét végén megegyezhet a szakmával, ám a rendeletet így már csak jókora késéssel tudják életbe léptetni.
Egyébként maga a törvény elfogadása sem volt vitáktól mentes, mivel a marketingcélra meghagyott 60 százalékból is lecsippentettek volna kormányzati politikusok, mégpedig szakképzési és kutatás-fejlesztési célokra. A törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendelet késlekedése komoly gondokat okoz a Bormarketing Kht.-nak, mivel a járulék felhasználásának koordinálására közel két éve létrehozott társaság előbb a törvény, most pedig a hozzá kapcsolódó rendelet késlekedése miatt lényegében vegetál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.