Gyarapodó panaszlista és magas nyereség jellemezte a magyarországi bankok tavalyi működését – derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) éves jelentéséből. Eszerint a hazai pénzintézetek kiugróan magas jövedelmezőség mellett alapvetően törvényesen, de korántsem problémamentesen végezték tevékenységüket 2006-ban. A bankok nyeresége – elsősorban a problémás hitelek emelkedése, az erősödő verseny miatt – idén várhatóan csökkenni fog, ám a felügyelet előrejelzése szerint a pénzintézeteknek továbbra sem kell aggódniuk, hiszen jövedelmezőségük nemzetközi összevetésben idén is nagy valószínűséggel kiemelkedő lesz. A piaci pozíciókért folytatott küzdelem kiéleződése miatt a PSZÁF szerint a pénzintézetek a korábbinál kockázatosabb hitelek nyújtásával próbálnak új ügyfeleket szerezni maguknak. Ennek jele, hogy egyre több hitelintézet nyújt fedezetlen vagy önrész nélküli hiteleket, illetve olyan feltételeket dolgoz ki, amelyek kifejezetten a rossz adósokat tömörítő BAR-listás ügyfeleknek szólnak. Az éles konkurenciaharcot jelzi a PSZÁF szerint az is, hogy a pénzintézetek egymás hagyományos területeit sem tisztelik, így például nagy biztosítók kezdtek el terjeszkedni a banki szolgáltatás területei felé.
A lakosság eladósodása növekvő kockázatot jelent a bankszektornak – figyelmeztet a felügyelet, amelynek kimutatása szerint a múlt évben jelentősen megnőtt a vissza nem fizetett vagy a problémás hitelek összege. Mindezek miatt a pénzintézeteknek „fenyegető minőségromlással” kell szembenézniük. Veszély alakulhat ki az ingatlanpiacon, így az ingatlanfedezettel ellátott kölcsönöknél is. A PSZÁF jelentése ugyanis azzal számol, hogy idén csökkennek a lakásárak, és visszaesik az ingatlanok iránti kereslet. Végül a felügyelet azt is a kockázatok közé sorolja, hogy Magyarországon még meglehetősen kevés a tapasztalat a háztartások tömeges hitelezésében. Az ügyfelek különösen a devizahitel kockázatainak megítélésében, a hitelkártyák teljes hiteldíj mutatójának kiszámításában és a kamatmentes időszak értelmezésében bizonyultak tapasztalatlannak.
A fentiek alapján nem meglepő, hogy tavaly alaposan megugrott az elégedetlen ügyfelek száma. Míg 2005-ben 3328 írásbeli panasz érkezett a PSZÁF-hoz, addig tavaly már 4339 panaszt regisztráltak. A legtöbb kifogás a hitelezéssel és a kötelező felelősségbiztosítással kapcsolatban érkezett. A bankok ellen tett bejelentések között a legnagyobb számban az elszámolásokra vonatkozó kritikák szerepeltek, de sokan hiányolták a tájékoztatást is. A lakáshiteleknél egyes bankok eltörölték a kezelési költségre vonatkozó maximumot, ez pedig sok ügyfélnél költségnövekedéshez vezetett. A biztosítóknál az ügyfelek leggyakrabban a kárügyintézések elhúzódását sérelmezték.
Az ötvenhez közeledve visszatér a pályára a 23-szoros Grand Slam-bajnok teniszező
