Nincs lehetetlen a színesfémtolvajok előtt. Tavasszal több száz méter rézkábelt loptak el a MÁV vonalai mellől (a vecsési állomást két nap alatt kétszer is „meglátogatták”) veszélyeztetve több ezer ember biztonságát. Ráadásul a bűncselekmények következményeként többször órákra leállt a közlekedés Győr és Budapest, majd Debrecen és a főváros között. A MÁV-ot 2006-ban 11, az idén eddig 5,7 millió forint kár érte. Ez azonban csak a közvetlen kárérték, a közvetett kár (a vasút értékeinek őrzése, bevételkiesés stb.) tavaly és 2007 első felében 3-4 milliárd közé tehető. Ám a tolvajok nemcsak a vasúttársaságot károsítják meg előszeretettel, lényegében minden mozdítható fémtárgyat elemelnek. Július elején a nyíregyházi református és evangélikus templomok ereszeit tulajdonították el egyetlen éjszaka alatt, néhány hete pedig Hofi Géza nyughelye sem úszta meg a gyalázatot. A nagy nevettető síremlékéről ugyanúgy eltűntek a bronzból készült műalkotások, mint az ország temetőiből a nyughelyek értékesebb fém dísztárgyai, avagy Rákospalotáról Antall József néhai miniszterelnök mellszobra – szerencsére legalább ez utóbbi megkerült.
Mindezt nyugodtan tehetik, hiszen a büntetés mértéke nem elrettentő erejű. A színesfémfelvevők minden akadékoskodás, vizsgálódás nélkül átveszik tőlük a „hulladék” fémet, még ha az megszólalásig hasonlít egy csatornafedélre, kilométernyi rézkábelre, netalán egy műalkotásra. A kereskedők ezt követően továbbadják az árut, és a nagybani fémtelepek sem kérdeznek semmit, miként jutott egy-egy telep több tonna bronzhoz vagy rézhez. Esetleg alumíniumhoz, merthogy ez a fém is igen közkedvelt a tolvajok körében, megannyi település útjelző táblája vált tevékenységük nyomán köddé. Pedig a színesfém-kereskedelem a drágakő adásvételénél is szigorúbban szabályozott folyamat. A szabályokat azonban nem tartják be. Amint az az ORFK honlapján olvasható, a vasúti közlekedés biztonsága elleni bűncselekmények száma folyamatosan nő (2005-ben 982, 2006-ban 1193), miközben a MÁV közleménye szerint az elkövetőknek mindössze tíz százaléka jut rendőrkézre. Egyértelműnek tűnik tehát, hogy a tolvajok elleni harc nem a „terepen” dől el. A megoldás kulcsa a fémtelepek keményebb ellenőrzése lehetne. Évről évre mind több bejelentés érkezik a rendőrséghez, mégsem történt mindeddig semmi változás. A Gyurcsány-kabinet szerint ugyanis a törvényi szabályozás elégséges és megfelelő. Az MDF áprilisban javaslatot nyújtott be a színesfém-kereskedelem pontosabbá, szigorúbbá és ellenőrizhetőbbé tétele érdekében. Elképzeléseik közt szerepelt, hogy a felvevők erkölcsi bizonyítvánnyal rendelkezzenek, hogy csak eredetigazolással vehessenek át a kiskereskedők színesfémet, valamint a nagybani telepek se vásárolhassanak fel fémhulladékot engedéllyel nem rendelkező kiskereskedőktől. A párt frakcióvezetője, Herényi Károly akkor azt az ígéretet kapta, hogy még a nyár kezdete előtt foglalkoznak az MDF beadványával. Azonban a javaslat benyújtása óta sem lett kevesebb a bűncselekmény, a párt ezért más eszközhöz nyúl. – Úgy gondoltuk, ha a kormány nem tesz semmit a mindennapossá váló esetek megfékezésére, majd teszünk mi. Ezért szeptemberben törvénymódosító javaslatot nyújtunk be, mert a jelek arra utalnak, hogy ez már több, mint megélhetési lopás, úgy tűnik a szervezett bűnözés uralja a „piacot” – nyilatkozta Herényi Károly. Kifejtette: törvényjavaslatuk az engedélyhez jutást szigorítaná meg, büntetlen előélet lenne szükséges a felvásárlói tevékenység folytatásához, a nagykereskedőket pedig keményen ellenőriznék, hogy minden esetben kérik-e a gyűjtőhelyektől a fémhulladék eredetét igazoló bizonylatot.
Ebben érdekelt a MÁV és több más közszolgáltató cég, a telefontársaságok, a BKV, amelyeket folyamatosan megkárosítanak a fémtolvajok. A vállalatok a hoszszú távú, megnyugtató megoldást ugyancsak a színesfém-felvásárlás vonatkozásában bevezetett szigorúbb szabályozásban látják.
„Elfogadhatatlan" – Lamine Yamal bulija elfajult, feljelentették a Barcelona tehetségét
